lördag 28 mars 2015

Ny flygbokningssida: Flyg.nu


Jag bokar normalt alla mina flygresor över telefon på en "klassisk" resebyrå vilket fungerar alldeles utmärkt, men man får naturligtvis betala för servicen. Att boka på nätet är billigare, men när det gäller just flygresor har jag har hittills nästan bara nätbokat när det gäller inrikesflyg i Kina, och då som så många andra på Ctrip. (Av någon anledning är jag mycket mer aktiv nätbokare när det gäller hotell.)

Nätet är helt uppenbart fullt av aktörer som levererar bokningstjänster för flygbiljetter, och jag vill tro att den största skillnaden mellan de olika sidorna är användarinterfacet. Sannolikt är det ungefär samma databaser som de alla söker ifrån. Dock har jag inte gjort någon djupare forskning i om det verkligen är så.

Jag ramlade precis nyligen över en helt ny och trevlig aktör i form av Flyg.nu som i grunden gör ungefär samma sak som alla andra - dvs hjälper till att hitta flygbiljetter och jämföra olika alternativ med varandra, men med ett utmärkande trevligt interface mot användaren. Ett vanligt fenomen är att shoppingsidor tenderar att bli tämligen plottriga, men det det kan man inte säga om Flyg.nu som har rent och användarvänligt gränssnitt där jag tror det är få som inte direkt förstår hur filter och sorteringar fungerar. Ett trevligt alternativ till de stora aktörerna helt enkelt.

Flyg.nu
http://www.flyg.nu
Finns även app till Android, iPhone och iPad.


Exempel på en sökning på flyg.nu. Notera de olika filtreringsalternativen.

3 kommentarer:

  1. Hej Krister! Har en fråga om tågen i Kina! Ska åka runt i augusti och har tänkt att boka tåg på plats med hjälp av hostel-personal runt 7dagar innan tågen går. Är det stor chans att de är fullbokade då? Är rädd att jag ska fastna någonstans och inte hinna tillbaka till Peking igen innan mitt flyg går!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag tror det kommer att gå bra. Visst finns det en risk att någon sträcka skulle vara full just när du vill åka, men har du sju dagars framförhållning så bör du kunna hitta någon alternativ dag om det skulle bli problem. Planera den sista resan tillbaka till Beijing med några dagars "vingelmån" så kommer det nog att fungera.

      Lycka Till!

      Mvh

      Radera
  2. Hejsan. Tack Krister för en bra blogg!
    Till Anonym här ovan. Inför min förra Kinaresa hittade jag en Svensk sida som jag bokade mina tågbiljetter genom. Kostade ca 100:- extra tror jag det var. Men då väntade biljetterna i recpetionen på hotellet när jag kom fram. Väldigt smidigt. De beskriver även de olika tågen bra. Kolla på www.tagikina.com
    /Johan

    SvaraRadera