lördag 5 oktober 2013

Dagens boktips: "Peking – förändringarnas stad"


Jag känner Jojje Olsson huvudsakligen som en bloggkollega och genom kommunikation i diverse kommentarsfält, men jag har även haft nöjet att äta en middag med honom på ett tak till en hutong för några år sedan. Nu är Jojje aktuell med sin bok "Peking - förändringarnas stad" och där spelar just hutongerna en central roll, och Jojje är även engagerad i att bevara de hutonger som finns kvar.

Boken hör till den kanske lite ovanliga gruppen "skönlitterär reselitteratur", och den skiljer sig tydligt mot "vanliga" reseböcker. Jojje beskriver Beijing's (och Kina's) egenheter och känsla i stället för att publicera turistkartor och lista restaurangtips.

Jag tycker definitivt att boken är bra, och bitvis till och med mycket bra. Har man, som jag, en relation till staden så är igenkänningsfaktorn stor och Jojje har lyckats sätta ord på och beskriva en väldans massa företeelser som gör Beijing så intressant som staden verkligen är. Man hittar även en massa roliga och intressanta fakta och kuriositeter.

Stor del av beskrivningen görs med hjälp av intervjuer av olika profiler från Beijings minst sagt blandade befolkning. En viktig poäng som framgår tydligt är hur otroligt olika invånarna i Beijing kan vara. Folk har så stora skillnader i bakgrund, ursprung och förutsättningar vilket är en viktig komponent i att Beijing är så otroligt mångfacetterad.

Som titeln på boken antyder så är de ständiga förändringarna av staden ett centralt tema, och jag tror att alla som besökt Beijing mer än en gång har fascinerats av hur mycket som har förändrats sedan sist. De av Beijings invånare som är äldre har sett förändringar som är så stora att det nog inte riktigt går att förstå för oss utifrån.

För den som har ett intresse av Beijing i synnerhet och Kina i allmänhet så är min rekommendation att läsa boken riktigt stark. Även för turisten som aldrig varit i staden men som vill förstå Beijing på en djupare nivå än att bara hitta till den Kinesiska Muren eller till Sidenmarknaden så har boken mycket att ge.

Själv beställde jag mitt exemplar här på Adlibris.

Peking - förändringarnas stad av Jojje Olsson

4 kommentarer:

  1. Jag har också läst boken, håller med dig fullständigt, rekommenderar andra att läsa den. Jag är ett riktigt "Beijingfan", åker till staden så ofta jag kan. En del av boken som jag uppskattade mycket var den historik bakåt av staden, som Jojje beskriver så intressant.

    SvaraRadera
  2. Underbart att du fortfarande bloggar Krister. Var inne första gången 2010 och det var det som fick mig att ta mitt livs dummaste och modigaste beslut någonsin och dra till Kina(jag gav mitt pass till en snubbe i Hanoi med 7 dagar kvar på mitt visum med löftet att jag skulle få tillbaka det 6 dagar senare, med kinesiskt visum i). Nu funderar jag på att sticka tillbaka för att lära mig mandarin och att bo där ett år. Skulle gärna velat ha lite olika tips om vad jag ska tänka på, bra skolor, nån skola jag själv hade kunnat jobba på o.s.v. Men det blir kanske lite väl drygt, kan tänka mig att folk skriver till dig hela tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt oväntat så kan jag ge din plan mina starkaste rekommendationer.

      Din fråga är lite för generell för att jag ska kunna svara på ett hanterbart sätt här i kommentarsfältet.
      Jag tror du kan hitta en hel del svar i mina redan publicerade inlägg, och om du delar upp frågorna i mer specifika delar så är det lättare att svara.

      Stort Lycka Till!

      Radera
  3. Kul att se att du bloggar igen - saknar du Kina måntro? :)

    För de som vill läsa mer om min bok, har jag här startat en julkalender där jag presenterar varje kapitel var för sig: http://inbeijing.se/bulletin/2013/12/12/julkalender-peking-forandringarnas-stad-lucka-4/

    SvaraRadera