söndag 1 januari 2012

Nytt år, och nya krav för turistvisum till Kina


Gott Nytt År!

1:a januari är en typisk dag för införande av nya lagar och rutiner, och inför detta årsskifte har den Kinesiska Ambassaden i Stockholm meddelat att från och med idag (120101) så gäller utökade krav för att få L-visum, populärt kallat "turistvisum".

Enkelt uttryckt är de tidigare reglerna kompletterade med att man även måste bifoga en inbjudan från Kina. Inbjudan ska vara ställd antingen från en närstående i Kina som man har för avsikt att besöka, eller från ett företag (Resebolag).

Om man INTE har någon inbjudan så måste man i stället bifoga följande:
❏ Personbevis
och
❏ Resplan
och
❏ Flygbokningsbekräftelse (tur och retur)
och
❏ Hotellbokningsbekräftelse


Lite bökigt kan man tycka, men jag gissar att de flesta resebolag som säljer resor till Kina kommer att vara behjälpliga med de nödvändiga dokumenten.
Personbevis kan man beställa här.

Tack Gunnar L Årneby för inspirationen till inlägget.

37 kommentarer:

  1. Låter lite krångligt! Som svensk ska man väl inte klaga ändå, med tanke på att vi så lätt får resa vart vi vill i världen. Önskar ett riktigt bra 2012!

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är vi bortskämda med att kunna resa friktionsfritt till stora delar av världen.
    Man ska ju väga in att Sverige (Schengen) har mycket högre krav för en kines som besöker oss än vad Kina har för att vi ska besöka dem.

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Men vad fan... Jag som varit så nöjd med att det varit både billigt och enkelt att få visum till Kina. Ska de börja krångla till det nu? Visst, de där papperna går väl att ordna relativt snabbt. Vilken ny information får de egentlige? Vi fyller ju redan i hemadress, visteladress m.m. på inträdesblanketten på flygplatsen. Risken är ju att det skärps ytterligare framöver.

    SvaraRadera
  4. Mm, nästa gång måste du operera in ett nanochip innan du får resa dit. Ny teknik!

    Jobbigaste delen är väll att man måste boka hotell för hela resan,mkt planering, inga mera spontan inrikes resor!!"!"!

    SvaraRadera
  5. Om jag får gissa, så tror jag att om man i sin resplan förklarar att man tänker spontanresa runt i provinserna och beskriver ungefär vad man tänkt sig i kombination med att man har bokat t ex de 2-3 första nätterna när man anländer så kan det nog bli godkänt.

    Notera att jag gissar - för jag vet naturligtvis inte.

    Mvh

    SvaraRadera
  6. Hej, tack för en bra blogg! jag tänkte ansöka om visum, men vet du vilket personbevis man ska välja hos skatteverket?

    SvaraRadera
  7. Mikaela,

    Det framgår inte vilken typ som krävs, så det är kanske inte så noga. Ett förslag i mängden är "Adress" eller "Ansökan", men jag vet inte säkert.

    Mvh

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Någon aning om vad visumet kostar om man fixar det via visumkontoret i göteborg?

    SvaraRadera
  9. Sam,

    Sedan 27 oktober 2011 så finns det även ett servicecenter i Göteborg, så nu tror jag att all visum hantering sköts därigenom, och då gäller rimligen samma taxa som för övriga landet.

    Mvh

    SvaraRadera
  10. Hej! Vet du om samma procedur och dokument behövs också för visumansökan till Kina från Hong Kong?

    SvaraRadera
  11. Robin

    Det nya systemet med servicecenter finns (ännu?) inte i Hongkong, så jag gissar att det inte är några större ändringar där. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2011/08/alternativ-till-dyrt-visum-fran-sverige.html

    Mvh

    SvaraRadera
  12. Hej.
    Jag ar precis i startgroparna med min reseplanering till bl. a Mongoliet o Kina. Blev direkt skramd av dom nya reglerna med resplan o hotellbokningar hit o dit. Jag som ryggsacksluffare har ingen direkt resplan o sova, ja det gor jag dar det passar.
    Nu har jag varit i kontakt med bl.a "Mittens Rike" o "visumdirekt" o fatt det bekraftat att det faktiskt racker att man kan redovisa En natt i Kina.
    Kan ju passa pa att fraga om tips o idéer for min resa. Har ca 2.5 manader att "bolla" med.
    Mvh/Johan

    SvaraRadera
  13. Vi skall till Peking i april i år under 8 dagar med EurooChina. Hur mycket i kontanter skulle du uppskatta man behöver under dessa 7 dagar som det blir. Vi har betalt både för resor och mat.

    SvaraRadera
  14. Leif,

    Jag har skrivit en artikel i ämnet. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/09/resebudget.html

    Mvh

    SvaraRadera
  15. Men va f*n. Det var uselt nog att det kostar 705 kr för ett double entry och att de ska ha reda på alla länder man varit i det senaste året.

    SvaraRadera
  16. Anonym,

    Ang. det där du nämner om alla länder man besökt det senaste året så tror jag du tänker på den hälsodeklaration man fick fylla i t ex när SARS eller fågelinfluensan härjade. Denna blankett slipper man "normalt"

    Mvh

    SvaraRadera
  17. Hej! Jag har just samlat ihop alla dokument som krävs. Angående att redovisa alla länder man har besökt finns den rutan visst med i ansökningsformuläret och den verkar inte vara frivillig. Dock kunde man inte skriva fler än fem, sedan tog rutan slut. Så lite selektiv får man nog lov att vara om man reser mycket. Angående personbevis hos Skatteverket ringde jag till skattekontoret eftersom jag var osäker, och de rekommenderade ett utökat personbevis på engelska med stämpel och underskrift från Skatteverket - jag vet inte om det är helt nödvändigt men så sa de och bättre för mycket än för lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev ut det enklaste från skatteverkets sida, funkade alldeles utmärkt. Var in på mittensrike på Kungsgatan i Stockholm och lämnade ansökan.

      Radera
  18. Anonym,

    Jag hade fel i min kommentar ovan - det stämmer att man i ruta 4.2 ska fylla i de länder man besökt de senaste 12 månaderna

    Mvh

    SvaraRadera
  19. Krister: Jo jag vet, jag var precis i Kina... Men det är ju inte som jag tänker skriva länder de inte redan kan se på stämplarna i passet.

    Åker jag igen så ska jag testa med enklaste personbeviset som inte är underskrivet eller stämplat, jag är inte den som sitter i telefonkö eller går till skattemyndigheten frivilligt. Duger det inte lär de säga ifrån när jag lämnar in ansökan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Logga in med bankid på skatteverket och skriv ut enklaste personbeviset. Räckte bra.

      Radera
  20. Hej och tack för en mycket intressant blogg som jag och flickvännen läser dagligen inför mitt 2a besök till Peking nu i maj! :)

    Vi har sett att frågan kommit upp tidigare, men vad kostar egentligen ett turistvisum i dagsläget? Det tycks ju vara nya bud hela tiden och jag hittar uppgifter på allt från 220 kr till nära 1000-lappen, minst sagt förvirrande...

    Mvh // Anna & Martin

    P.S. Finnair har haft mycket bra priser till Beijing de senaste månaderna! Vår resa nu den 2 maj (hemresa 9 maj) kostade inte mer än 3700 SEK T&R). :)http://www.finnair.com/finnaircom/wps/portal/travel/sv_SE

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1095 kr/visa är rätta priset. Fick tillbaka våra pass i måndags

      Radera
    2. Nej, detta priset inkluderar även arvodet till "Mittens Rike" (som du nämnde i kommentaren ovan att du anlitade).
      Om du inte anlitar mellanhänder blir det naturligtvis billigare.

      Mvh

      Radera
  21. Fungerar online-ansökan nu?

    SvaraRadera
  22. Anna&Nartin

    Ett "Single entry" turistvisum kostar i skrivandets stund 220+565=785 SEK. Se:
    http://www.visaforchina.org/STH_EN/applybypost/249828.shtml

    Anonym

    Jag tror det. Se:
    http://www.visaforchina.org/STH_EN/onlinetools/249732.shtml

    Mvh

    SvaraRadera
  23. Angående online-ansökan står det "(8) Please print and sign the completed form, and submit it to the Chinese Visa Application Service Center."

    så vad är poängen? Det fanns ingen speciell kassa på centret heller så även om jag "ansökte online" så var det meningslöst och jag fick aldrig någon användning för kvittot jag skrev ut.

    SvaraRadera
  24. indianist

    The application form can be downloaded here:
    http://www.visaforchina.org/STH_EN/upload/Attach/mrbj/252022.pdf

    Best Regards

    SvaraRadera
  25. Håller på att planera en resa med familjen till Beijing och undrar hur det är att resa där med ett handikappat barn som sitter i rullstol. Finns det infrasruktur?. Hur är det med bussar, taxin, besökmålen, restauranger, funkar de med rullstol?
    Vad är kinesernas allmänt tankesätt kring handikapp? Tolkas det som straff eller bara som livets lek? Finns det handikappade i det kinesiska samhället överhuvudtaget?

    SvaraRadera
  26. Anonym,

    Tyvärr(?!) så är mina erfarenheter av livet som rörelsehindrad mycket begränsad vilket innebär att jag inte direkt lägger märke till om det t ex finns rullstolsramper eller inte.
    Ni kommer garanterat att springa på en hel del trottoar och tröskel-hinder, men jag tror inte det är värre än att ni kan hantera det.

    Infrastruktur finns det definitivt, och mitt råd är att ni håller er till taxi. Det är så billigt så att ni inte kommer att påverkas nämnvärt av kostnaden.

    Jag har aldrig hört någonting i stil med att kineser generellt skulle se handikapp som någon form av straff eller liknande. Det är absolut inget ni ska oroa er för. Det är möjligt det finns någon religiös minoritet med denna syn, men det är inget jag vet något om.

    Naturligtvis finns det handikappade i Kina (så väl som i alla länder antar jag).

    Stort Lycka Till! Jag tror det kommer gå bra för er.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Krister för ditt svar. Det är nog så att men lägger inte märke till såna här saker när man inte behöver. Men det känns att man skulle våga testa.

      Och naturligtvis finns det handikappade i alla länder men i vissa är dom en naturlig del av vardagen och i vissa är de osynliga.

      Tack och lycka till du med, det finns massor med intressant läsning här i ditt blogg!
      /sarita

      Radera
  27. Hej Krister!
    Vet du något mer om hur det utvecklat sig med de nya visumreglerna? Vi är bara i planeringsstadiet än så länge, men tänkte resa runt i Kina på ganska tajt budget. Problemet är ju detta med hotellbokningarna som ska redovisas. Tror du som ovan att det räcker med de första nätterna? Eller måste man boka hotell för hela resan. Vi tänkte bo på billigare hostel, kanske är det svårt att få reservera i förväg?
    Ett annat alternativ finns då vi har en bekant som sedan några år bor i Kina (dock inte medborgare). Fick tanken att man skulle kunna söka besöksvisum istället för turist. Men även om vi faktiskt tänker besöka honom så ska vi ju inte bo hos honom, och även resa till andra delar av landet. Det kanske kan ge problem?
    Förstår attdu inte har svaren till allt detta, men skulle vara tacksam för lite tankar :)
    /F

    SvaraRadera
    Svar
    1. F

      Mig veterligen är det inga ytterligare förändringar utöver det som framgår ovan.

      Jag TROR att det räcker att redovisa de första nätternas hotellbokningar, och även skriva att ni har för avsikt att boka efterkommande boende på plats.

      Så som jag förstår det kan vem som helst, kines eller utlänning, som är bosatt i Kina kan skriva inbjudan. Jag har i ett annat sammanhang läst om en som fått detta bekräftat av "visaforchina".

      från http://visaforchina.org
      "A letter of invitation issued either by your friend residing in China, which indicates the relationship between the inviter and the invitee, the purpose of this trip, and the inviter’s contact information, i.e. resident address, mobile or home phone number. The inviter’s signature is required"

      Jag har svårt att tro att det skulle vara ett krav att bo hos den som står för inbjudan. Det bör rimligen inte vara något problem att besöka andra delar av landet även om man har visum baserat på inbjudan.

      Mvh

      Radera
  28. Hej Krister!

    Bra forum, mycket matnyttigt här. En fråga som jag dock inte hittar svar på är att man i sin VISUM ansökan ska bifoga en kopia av flygbiljetterna t/r Kina. Jag kommer att köpa en biljett (enkel väg) för transibiriska i Moskva, denna går til Beijing.

    Dvs, jag kommer inte ha någon biljett till Kina och jag kommer inte ha någon biljett ut från Kina (kommer att luffa igenom Kina vidare till Nepal).

    Vet du något om hur man bör redovisa detta?

    Tack på förhand!

    /Claes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Claes,

      Jag GISSAR att om du i din ansökan beskriver exakt vad du tänker göra i kombination med att kanske bifoga din biljett till Moskva så tror jag nog det går bra.

      Mvh

      Radera
  29. Hej Krister,

    Har du någon form av information kring vilket dokument man behöver översätta till Kinesiska för att äktenskapet som skett här i Sverige med kinesisk medborgare ska kunna registreras i Kina?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym,

      Nej, dessvärre har jag ingen aning alls.

      Mvh

      Radera