lördag 9 juli 2011

Tränings-bloggning


Jag har en förmåga att då och då anlägga en vacker och charmig s.k. "öl-mage". Nu är det dessvärre så att detta inte bara har fördelar, utan lär ju även förkorta livet. Därför så händer det att jag ger mig in i perioder av träning och hälsosammare kost för att förlänga livet igen.

Kostförändringen består huvudsakligen i att jag försöker minska intaget av den fantastiska drycken CocaCola, (och öka intaget av Gojibär).

"Träning" i klassisk mening är inte min grej. Det har förekommit att en kompis lurat med mig på gym, men jag har svårt att få det att bli regelbundet. Den för mig lämpligaste träningsformen är att gå promenader, eller möjligen cykla, och denna sommaren i Sverige har jag varit riktigt duktig på detta. Jag har gjort rutin av att ganska ofta innan frukost gå eller cykla minst en timma. Då känner jag mig hälsosam.

För några veckor sedan blev jag tipsad om en trevlig "App" till iPhone som heter RunKeeper. Applikationen använder telefonens GPS och skapar med den en massa rolig statistik av ens aktiviteter. Informationen skickas efter avslutat träningspass till en databas där man kan överblicka sina bedrifter med kartor och kurvor. Om någon av någon märklig anledning skulle tycka det är intressant att se vad jag åstadkommit så kan man följa mitt rörelsemönster här, där man t ex ser att jag i går kväll gick 6,8 km på den beskedliga tiden 1:28 plus en hel del mer information. Man kan även på denna web-plats i framtiden se om jag lyckas försätta med mina promenader på regelbunden basis även i stekheta Beijing.

Skärmdump från resultatsidan som skapas av iPhone-appen "RunKeeper". Rekommenderas för den som gillar statistik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar