onsdag 29 juni 2011

Vaccination inför Kinaresa


Vad krävs för vaccin när man semestrar i Kina?
..är en naturlig fundering inför sin semesterresa.

Jag har här försökt sammanställa den information jag har hittat i ämnet genom att ”Googla“ runt på olika medicinska instituts hemsidor. Med risk för att jag tar min blogg på för stort allvar vill jag ändå betona att jag är lekman inom ämnet och kan inte ta något ansvar för det medicinska. Jag har helt enkelt bara sammanställt den informationen jag har hittat. Ni får själva ta ansvar för er vaccinering, men kan nog se detta inlägg som en grundläggande vägledning:

För samtliga resenärer till Kina rekommenderas vaccination för:
Hepatit A

För samtliga resenärer som INTE har genomgått det svenska barnvaccinationsprogrammet rekommenderas vaccination för:
Difteri
Polio
Stelkramp

För samtliga resenärer som stannar långvarigt (månader eller mer) rekommenderas även vaccination för:
Kolera
Tuberkulos
Turistdiarré (ETEC)
Tyfoid feber

Utöver dessa finns en hel rad med andra namnkunniga sjukdomar i Kina, men för dessa rekommenderas bara vaccination om man tillhör en särskild riskgrupp, eller ska besöka speciellt utsatta områden. Misstänker ni att ni tillhör ni denna gruppen bör ni göra en djupare undersökning om ert behov.
På förekommen anledning kan jag nämna Rabies som jag själv tvingats vaccinera mig mot. Rabies är mycket utbrett i Kina och dödlig om man inte får snabb vård, men så länge man är i tätbebyggd miljö där man kan hitta ett sjukhus inom 24 timmar efter eventuell smitto-situation så rekommenderas ingen vaccination.

Till ovanstående kan tilläggas att om man nyligen varit i vissa länder i Afrika eller Sydamerika så kräver de Kinesiska myndigheterna att man har Gula febern-vaccination för att man ska få komma in i Kina. Gula febern förekommer dock inte i Kina.

4 kommentarer:

  1. Hej Krister!

    Tack för den värdefulla informationen! Jag ordnar en gruppresa till Kina i höst och behövde just denna info. Jag kommer nog att lusläsa din blogg inför resan.

    SvaraRadera
  2. Hej! Åker till Peking imorgon och märker nu att jag har tappat bort mitt vaccinationskort. Gjorde en rundresa i Sydamerika för 3 år sedan och vaccinerades mot gula febern. Är ett intyg ett krav tror du om man besökte vissa infekterade länder för 3 år sedan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gissning är att det inte är några problem.
      Vid imigreringen på flygplatsen i Peking så letar de inte speciellt efter stämplar från Syarmerika i ditt pass, så jag tror att denna check görs när man får visum, så jag antar att om du har fått visum så är det OK.

      Lycka Till!

      Mvh

      Radera