måndag 9 maj 2011

Kinesisk mat "på riktigt" i Sverige


Som jag nämnde tidigare kör jag just Restaurang Larmgatan 10 som vikarierande krögare i en vecka till.

Menyn på Restaurang Larmgatan 10 är s.k. "internationell", och har ingen Kinamat på menyn.
Dock kan vi servera Kinamat efter beställning. Det som gör denna restaurangen lite unik i sammanhanget är att vi serverar "riktig" kinamat. Iallafall så riktig den kan bli i Kalmar. Normala Kinarestauranger i Sverige serverar försvenskad Hongkong-mat. Inget fel på den maten, men det är en betydande skillnad mot den "riktiga".

T ex under det stora Fanerdun-projektet för några år sedan i Kalmar då staden var full av Kinesiska besökare serverade vi "riktig" Kinamat nästan vare dag till dem efter att de konstaterade att du kunde få mat som smakade precis som hemma, vilket inte är lätt att hitta annars i Kalmar.

Att jag skriver detta just nu beror på att i lördags hade vi en specialbeställning på ett helt Kinesiskt paket på restaurangen. Detta serverat i vårt avskilda konferensrum där det finns alla bekvämligheter och till och med Karaoke-anläggning. När man äter fint i Kina sitter man alltid i enskilt rum med dedicerad personal, och i lördags var det naturligtvis jag som var värd och skötte all servicen.
Huvudattraktionen var Pekinganka 烤鸭 med Tsingtao-öl, 青岛啤酒, och jag stod för underhållningen genom att berätta anekdoter om kulturen i Kina.
Dock så var jag så klantig att jag glömde fotografera.

8 kommentarer:

  1. Här har du en ny affärsidé. Du har ju blivit en AAAAA attraktion ;-)

    SvaraRadera
  2. Trist med alla restauranger som serverar försvenskad kinamat. Jag brukar tänka att det kunde ha varit lite annorlunda om den kinesiska maten kommit till Sverige nu, istället för på 70-talet, när vi är lite mer öppna för nya smaker. Då hade man kanske vågat lite mer än "fyra små rätter", även om det förstås alltid finns en viss försvenskning av utländsk mat. Pekinganka är supergott, vi går till restaurang Mooncake i Stockholm nån gång ibland för att få Pekinganka. En av de bättre asiatiska restaurangerna i Stockholm, tycker jag. Ho´s brukar också nämnas som lite mer kinesisk, men när jag var där (för ganska många år sen) tyckte jag att stämningen var lite för mycket matsal för att det skulle vara riktigt kul.

    SvaraRadera
  3. LaoYou
    Utmärkt ide. Jag ska genast beställa skylten.

    Freedomtravel
    Det är roligt att du nämner just "fyra små rätter". I en radiointerview om kinesisk mat fick Ping en gång frågan vilken rätt som finns på de svenska kinakrogarna som man aldrig kan hitta i Kina. Hon svarade "fyra små rätter" med motiveringen att siffran "4" är tabu i Kina, och aldrig förekommer i ett namn.

    SvaraRadera
  4. Jag har iofs sett tre små rätter också på några kinarestauranger (svenska). Kanske eget initiativ av ägarna som inte vill använda fyra i namnet.

    Annars är väl den största anledningen att den svenska kinamatsmenyn ser ut som den gör bristen på råvaror. Nuförtiden är det inget problem, men svenskarna har lärt sig sin kinamat och det kommer nog ta lång tid om man ska byta ut menyn.

    Helt klart en bra affärside annars tror jag, som kan locka lite andra besökare. Det tillsammans med en AAAAA-skylt så är konceptet fulländat. :)

    SvaraRadera
  5. Efter att ha bott i Kina har jag svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att dyka in i en svensk "Kinarestaurang"....
    Men....av ren nyfikenhet....känner du till någon Kinarestauragn i Malmö/Lund-regionen som är hyfsat autentisk?

    SvaraRadera
  6. annieverse
    Jag tycker faktiskt att de svenska "Kinarestaurangerna" har god mat, även om de skiljer sig från "originalet"

    Jag har ingen aning om restaurangutbudet i Skåne.

    SvaraRadera
  7. Angående restaurang i Malmö/Lund så har jag hört att Kin Long på Rådmansgatan 1 i Malmö ska vara bra, har tyvärr inte varit där själv.

    SvaraRadera
  8. Kin Long i Malmö är ganska bra, gör lite för mycket anpassning för min smak. Mui Gong i Lund är extremt autentiskt, och mycket billigare. Dock är inte miljön jättemysig, men maten är som på en enkel men ren restaurang i Peking. Ingen Yanjing dock, eftersom de inte har serveringstillstånd.

    SvaraRadera