fredag 6 maj 2011

ABSOLUT Kina


Inte oväntat har naturligtvis ABSOULT satsat hårt på den Kinesiska marknaden och det är inte ovanligt att man ser barer där ABSOLUT är det dominerade vodka-märket på hyllorna. Till och med på väldigt lokala helt Kinesiska krogar i den lite finare klassen kan man hitta ABSOLUT-flaskor, så marknadsföringen har varit lyckad. På MiMiShan CoffeeBar gick det att köpa ett helrör ABSOLUT för 266 RMB.

I Augusti förra året lanserades ABSOLUT 72变 här i Kina som är en edition enbart för den Kinesiska marknaden. "72变" har inget med alkohol-% att göra utan betyder "72 förvandlingar". Flaskan är designad av den Kinesiska popartisten Gao Yu 高瑀, och de 72 förvandlingarna syftar på sagofiguren Monkey King 孙悟空 (Sūn Wùkōng) som bland mycket annat kunde förvandla sig till 72 olika skepnader. Dessvärre har jag inte smakat denna variant, så jag kan inte recensera mer än utseendet, och jag tycker flaskan är vacker.
På flygplatsen i Beijing kostar flaskan 107 RMB (=100 SEK)

Jag hittade nyligen i en tidning reklam för badrumsarmatur-tillverkaren Roddex 劳达斯洁 som har valt att ställa en flaska ABSOULT på handfatet på fotografiet (nedan). Vad ABSOLUT-flaskan tillför får den marknadsföringskunniga förklara med jag ser det som en tydlig bekräftelse på ABSOLUT's starka varumärke i Kina.

ABSOLUT 72变. Tyvärr bara på den Kinesiska marknaden.

Armaturtillverkaren Roddex 劳达斯洁 har valt att inkludera en flaska ABSOLUT i sin reklam.

2 kommentarer:

  1. Rolig variant av Absolut. Kineser verkar vara väldigt varumärkesfixerade, bra exempel med armaturtilverkaren. Utmärkt blogg du har förresten, läser den regelbundet då den är mycket intressant.

    SvaraRadera
  2. Hm, en ny Jonas, tror jag byter namn till LaoYou

    SvaraRadera