fredag 18 mars 2011

Fotmassage, men var?


Jag har på min "Beijing 10-i-topp"-lista att man ska kosta på sig LYXIG Massage/SPA när man besöker Beijing. Utöver detta kan man ju även komplettera sin vistelse med lite fotmassage och/eller massage på de lite vardagligare/enklare ställena. Både på grund av ekonomin och inte minst på grund av tillgängligheten. På de enklare salongerna kostar en fotmassage inte många 10:or.

Det finns nämligen massage-salonger i stort sätt överallt i Beijing, så det är alltid tillgängligt. Det är MYCKET ovanligt med ett kvarter som inte har minst en massage-salong, men vanligen är det mycket fler. Där jag bodde tidigare hade jag nio olika precis utanför min dörr. Jag har varit i många Kinesiska städer, och jag uppfattar Beijing som den stad med mest utbredd massage-kultur.

"Men var är dem?" "Jag ser dem aldrig"...tänker nog en del som har varit här. Det är nämligen inte så lätt att hitta dem om man undantar de som har engelsk skylt för att locka turister. Knepet är att leta efter detta tecken:
(zú) som betyder "fot".
En bekant sa att han tyckte tecknet ser ut som en nyckel, och det kan ju kanske vara en bra minnesregel. Det är i stort sett bara utanför massagesalonger man ser detta tecknet på skyltar.
Förvänta er ingen engelsk meny, men jag tror ni reder ut med teckenspråket vad som önskas.

Ett exempel på en massagesalong som man som västerlänning enklast känner igen genom tecknet 足 (zú) som betyder "fot".

En kartsökning på "fotmassage" innanför 4:e ringvägen i Beijing. Varje röd prick är en salong. Utöver dessa prickar finns det även de enklaste som inte finns registrerade på "Google maps". Jag vågar påstå att det är svårt att hitta en plats i Beijing där man inte har massage inom ett stenkasts avstånd. De svart/röda rutorna i nedre vänsterkant symboliserar kilometrar (skalan).

5 kommentarer:

  1. Vi hade vid en kontroll förra året 22 massage parlörer bara runt det område vi bodde i då. Jag och tanten tog ett varv runt kvarteret och räknade en kväll, samtliga var av den mer suspekta sorten, dvs röd belysning och 2-4 lättklädda tjejer i en soffa.. skulle INTE rekommendera de ställena om det är massage man vill ha :) utöver dessa ställen fanns två seriösa massageinrättningar, en med blinda massörer och en för Kinesisk medicin och massage.

    SvaraRadera
  2. Ha Ha,
    du tycks verkligen bo i "red-light-district"

    SvaraRadera
  3. Tja, det är just den invändningen/oron jag har inför att gå på massage i Beijing. Hur vet jag att det är en "riktig" massör och inte en bordell?

    SvaraRadera
  4. Det är ingen stor risk att ta fel. Som Daniel skrivit i kommentaren ovan så syns det ganska tydligt utifrån.

    SvaraRadera
  5. Av min erfarenhet är ungefär 70-80% av speciellt "fotmassörerna" just bordeller.. De öppnar oftst inte förren 19-20 och det sitter översminkade tjejer i fönstret om man kollar in.
    Annars så brukar ett bra tecken vara, om man SER när dom masserar uteifrån så är det äkta (man går allså inte in i ett stängt rum), och om det är en blindman/kvinna så är den äkta, det är så kineserna brukar säga iaf.
    Annars så brukar juh Kina funka så att om man inte vill ha bordell, så ger dom bara vanlig massage, tror dom ser det rätt lätt på en.. :P

    SvaraRadera