tisdag 8 februari 2011

Koreansk Barbeque, 韩国烧烤


Jag har haft en kortare yrkeskarriär i Sydkorea då jag 2005/2006 jobbade i Seoul som designchef. Jag fastnade aldrig riktigt för den Koreanska kulturen, men en höjdpunkt var definitivt Koreanska Barbeque.

I Beijing finns det massor av Koreaner. Inte bara i universitetsområdet Wudaokou 五道口, utan vi har även "Lilla Seoul" som man ibland kallar stadsdelen Wangjing 望京 i nordöstra stan (vid IKEA). På grund av detta så finns det naturligtvis ganska många Koreanska restauranger i Beijing, och på en stor del av dessa kan man äta Barbeque. På Kinesiska heter det 韩国烧烤 (Hánguó shāokǎo)

Koreansk Barbeque går till så att på bordet finns någon form av grill där man själv, eller med hjälp av personalen grillar kött och tillbehör. Ofta är grillen inbyggd i bordet. I Korea är borden ofta låga och man sitter på golvet och äter (fruktansvärt för oviga ben), men i Beijing är det oftast "normala" stolar. En intressant Koreansk egenhet är att man aktivt använder sax vi matlagning. T ex använder man ofta en sax för att klippa köttet till rätt storlek på grillen. Ätpinnar av metall är en annan Koreansk egenhet.

Ett vanligt sätt att äta köttet när det är färdiggrillat är att lägga det tillsammans med t ex vitlök i ett salladsblad, och därefter vika ihop det till ett knyte och sedan äta det. Innan dess doppar man köttet i olika kryddblandningar.

Det går ibland även att hitta hundkött på dessa restaurangerna, men utöver det så grillas den typ av kött som vi "Svenssons" är vana vid, så jag tror att Koreansk Barbeque tilltalar de flesta Svenskar. Jag tycker det är riktigt gott, och det är definitivt trevligt att sitta och pilla med köttet på grillen.

Typiska tillbehör till Koreansk Barbeque. Det brukar ingå ett "grund-set" med kryddor och lite grönskasblandningar, och sedan beställer man till de tyngre tillbehören som kött och svamp.

Bacon, Nötkött och Svamp på gallret. Vanliga ingredienser att grilla på Koreansk Barbeque.

Här är en variant där man grillar på en glasskiva. I Korea upplevde jag det som vanligast att man grillar på en gjutjärnsyta, men i Beijing är nog "klassiskt" grillgaller det vanligaste.

3 kommentarer:

  1. Det ser ju smaskigt ut, lite samma pyssel som vid fonduetillagning.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen riktigt gott. En del tillbehör är lite knepiga dock, vid ett tillfälle fanns det t.ex. pumpa som var rent ut sagt vidrig. Men i allmänhet är det väldigt gott! Åt ihjäl mig på det när jag var i Sydkorea senast.

    SvaraRadera
  3. @Marielle,

    Jag skulle faktiskt kunna gå så långt att säga att en mycket stor del av tillbehören är "lite knepiga". Själv äter jag nästan bara det jag själv beställt och rör inte mycket av alla de små faten som ingår i standard-kittet.

    SvaraRadera