tisdag 25 januari 2011

Så Svenskt det kan bli i Beijing


Ganska säkert är det fler än jag som då och då när man är i Kina får ett sug efter att äta Svensk mat ibland. Även om det Kinesiska kökets utbud är oändligt så blir det efter ett tag "för mycket" och man längtar efter något man har barndomsminnen till.

Vad finns det för utbud av Svensk mat i Beijing?
Inte så mycket faktiskt.

I slutet av 2004 öppnade J-O Waldner en restaurang i södra Sanlitun som verkligen hade Svensk meny med t ex Köttbullar och Biff med lök. Dock blev aldrig denna restaurang någon succé och precis efter OS 2008 annonserades restaurangen ut för försäljning, och idag är det ett snabbköp där restaurangen fanns.

I dag är det nog först och kanske främst det stora IKEA-varuhuset som är känt i Beijing för att servera Svenskt. Dock kanske inget man åket till som korttidsturist. Jag tycker även miljön är allt för stimmig och intensiv för att vara behaglig.

Nyligen så öppnade en restaurang på 2:a våningen inne i Sidenmarknaden som skyltar med "Swedish Meatballs". Jag är överlag lite skeptisk till restauranger i direkt anslutning till turistattraktioner så jag har aldrig provat deras köttbullar, så jag kan inte recensera.

Det stället som jag tycker är bäst vad det gäller "Svensk" mat är den Finska(!) restaurangen TAKE 5 som ligger ganska nära Sidenmarknaden. (ca 100 meter norrut på östra sidan om Dongdaqiao Rd. 东大桥路). Miljön är fin och ombonad, och de har en hel del rätter man känner sig hemma i. Bland annat Pytt i Panna och Svenska Köttbullar. Här är smaken ett steg mer "hemmagjord" än på IKEA. Köttbullarna är grövre och potatismoset är riktigt gott. Jag tror de flesta Svenskar kommer att bli nöjda. Mer Svenskt än så här blir det nog inte i Beijing.

TAKE 5

Svenska köttbullar på Finska TAKE 5.

Menyn på den nyligen öppnade restaurangen inne i Sidenmarknaden som skyltar med "Swedish Meatballs". Jag har hittills inte provätit.

9 kommentarer:

  1. De ser gott ut :-) En fråga. Vet du någon sida eller program (Mac) som har stöd för träning av tecken? typ ett program som genererar tecken som man kan bli förhörd på. Ett övnings program kort och gått. 中文
    Kul & bra blogg!

    markus@algonet.se

    SvaraRadera
  2. Ser bättre ut än den "svenska" restaurang vi råkade hamna på i Thailand. Där fick vi den "ursvenska" rätten schnitzel med pommes frites...?

    SvaraRadera
  3. @marcus

    TIll datorn vet jag inget, men jag vet att det finns några Appar till iPhone. Jag gissar att det även finns hemsidor med denna övning. Känner dock inte till någon särskild, men jag vill minnas att jag sprungit på någon tidigare.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att "Take five" är bra, särskilt när det skandinaviska suget sätter in. Grannrestaurangen "Blue Marine" har en dansk ägare, Torben, och serverar mycket god pepparstek.
    Även "den lille" kan du få och ofta blir du bjuden på den. I övrigt finns "danske smörrebröd" och andra mycket bra kötträtter. Mycket prisvärt, förutom bra mat och genomtrevlig betjäning.

    SvaraRadera
  5. @Ditte,

    Ja, jag gillar också Blue Marine. Perfekt när man vill ha en rejäl stek. Jag tycker det är lite förvånande att det är så hög klass på restaurangerna längs denna gatan med tanke på läget.

    SvaraRadera
  6. Gamla nyheter kanske, men Take five existerar inte längre, åtminstonde inte på den adressen. Man ser lite krossat glas och annat skräp när man kikar in restarangen. Grannen Blue marine är kvar och serverar riktigt bra mat."Den lille" är inte fel :)
    Inte alltför många steg norrut längs med samma gata ligger en Texas inspirerad restaurang som rekommenderas. Jag har tyvärr glömt namnet... men ölen var god :P

    SvaraRadera
  7. Janne,

    Det var ju tråkigt att Take five försvunnit.
    Jag antar att du menar "Tim's Texas BBQ" som har rejäla grilltallrikar till vettiga priser, och jag kan stämma in i din rekommendation om man inte är ute efter allt för "elegant" mat, utan i stället livlig pub-miljö.

    Mvh

    SvaraRadera
  8. Testade att Goola på Take Five i Beijing och fick då bland annat träff på facebook http://www.facebook.com/Take5Beijing som verkar vara deras egen sida med adressen:
    Dong Da Qiao Road, 100022 Beijing, China

    och beskrivningen:
    Real Scandinavian tavern at Beijing.

    You can find us norhern side of famous The Place shopping mall ( with huge tv top of the walking street ). Walk Dong Da Qiao Road from Silk Street to north so long when you reach The Place. North side of The Place is small road which leads to New World Shopping Street ( you can follow T.G.I Friday signs as well ) and you will find us right side of the street.

    Tack för en mycket trevlig blogg! I mars åker jag till Kina och gifter mig, och önskade bjuda släkten på något Skandinaviskt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mikael

      Tack för ditt inlägg och jag önskar dig all lycka med ditt bröllop, och jag hoppas att ni får en riktigt trevlig tid i Kina.

      Mvh

      Radera