måndag 31 januari 2011

Feng Shui 风水


Feng Shui 风水 (fēngshuǐ) har under något drygt årtionde varit poppis i Västvärlden huvudsakligen för heminredningsentusiaster för att ge svar på frågor av typen "Var ska jag bäst placera sängen?" och liknade inredningsdetaljer.

Feng shui en mångtusenårig Kinesisk lära om samspelet mellan himmlens och jordens krafter för att optimera ens liv, och det praktiseras här dagligen för långt mycket större frågor än rumsmöblering. Jag skulle våga påstå att i varje byggnadsverk i Kina så används Feng shui mer eller mindre både med avseende på var man placerar en byggnad, och hur omgivningen ser ut, och definitivt för byggnadens arkitektur, och även för att bestämma när byggnaden ska invigas. Sedan slutligen naturligtvis även för inredningen. Allra extremast var det gäller användandet av Feng shui är man i Taiwan och Hongkong (där man inte drabbades av kulturrevolutionen).

Man kan optimera byggnader i olika inriktningar. T ex kan man designa mot optimalt affärsklimat eller mot optimalt personligt välbefinnande. Detta är olika inriktningar inom Feng shui, och man designar definitivt olika beroende på en byggnads användning.

En affärsgren av Fengshui i Kina som jag är minst sagt skeptisk till är alla Fengshui-mästare 风水师傅 (fēngshuǐ shīfu) som utnyttjar folks stora tro på Feng shui när de får problem. Nästan oavsett vad folk har för problem så kan de ringa dessa "mästare" som för några tusen RMB kommer hem och "löser problemen" genom att flytta runt lite ljusstakar och tavlor och tipsar om att byta färg på gardinerna. Detta kan t ex hjälpa den i hushållet som just blivit sjuk eller förlorat sitt jobb.

Jag har delade inställningar till Feng shui. Byggnader som är Feng shui-optimerade brukar upplevas väldigt harmoniska och trevliga. Jag tror definitivt att Feng shui bidragit väldigt positivt till mycket arkitektur.
Däremot tror jag inte på teorier som att skrämma bort "spöken" och bota sjukdomar med Feng shui.

Slutligen - jag har tjatat om det förut:
Feng Shui uttalas ungefär "Föng Shueij".
Det låter obehagligt för den som kan Kinesiska att höra hur det normalt uttalas i Sverige.

Spektakulära Bank of China i Hong kong var tänkt att bli ett optimum av Feng shui. Men...de två vita spirorna på toppen anses av en del vara vara en Feng shui-katastrof då de kan liknas vid två vita ljus = döden!

Mitt senaste bokprojekt: 650 sidor Feng shui 风水 på Kinesiska. Hur många vuxenpoäng får jag när jag läst ut denna? Jag kan säga att det är tung läsning som kräver mycket hjälp av lexikon, så jag ställer ibland mina förhoppningar till uttrycket "en bild säger mer än 1 000 ord"

3 kommentarer:

  1. Godmiddag.
    Nu har jag läst igenom hela din blogg. Ser fram mot nya inlägg.
    Du skriver att rapporteringen om Kina här hemma i Sverige inte är rättvisande. Det vore därför intressant att läsa hur du, och andra Kinakunniga/intresserade, diskuterar kring frågan om barnarbete.

    SvaraRadera
  2. I Kina finns det alla ytterligheter av barnarbete. Från slavlika förhållanden i storskalig industri till sonen eller dottern som jobbar i föräldrarnas bageri.

    Det är den förstnämnda varianten som är intressant för utländska journalister, som kommer att vinkla det som om det skulle vara normal industristandard i Kina, och sedan "vet" västvärlden att allt som produceras i Kina är gjort av barnhänder.

    Den förstnämnda formen är nog alla överens om är fruktansvärd. Det är mer komplicerat med familjeföretaget. Det är många fattiga familjer som är helt beroende av att hela familjen hjälper till med försörjningen, och då är inte frågan lika enkel.

    SvaraRadera
  3. Det är också intressant att du kan skriva och uttrycka dig det du själv ser/känner/vet. De andra kinakunniga, det finns antal av professor om kinesisk historia och språk, inte får/vill(?)delta något program SVT,SR,DN,Svd...om Kina för att "sanningen" är där. Minns när SVT framställde Claes Malmberg som Tibet-kännare och Jan Myrdal som en (idiotisk)Kina-kännare fick de "riktiga" Kina-känner tänker efter.
    Kina har problem och bör diskuteras, men på den vinklade baskunskapen.

    SvaraRadera