måndag 20 december 2010

Region Sanlitun, 三里屯区


Beijing är stort, så det kan vara lite avstånd mellan attraktionerna när man turistar. För att underlätta logisitken och göra turistmålens placeringar lite mera överskådliga så har jag startat en serie där jag i några regioner av Beijing försöker lista upp de vitalaste platserna som ur ett turistperspektiv är intressanta. Detta är del 4. (Tidigare publicerad Region NordVäst 西北区,Region Mitt 中区 och Region Ost东区)

Ett område som kräver extra detaljerad beskrivning är min favorit region: Sanlitun 三里屯.
Sanlitun är en gata där ett av Beijing's ambassadområden ligger. På grund av detta började det för ett tiotal år sedan växa upp en rad barer här, och gatan blev känd för västerländska affärsmän. Till en början ansåg jag att denna bargata var lite "bad taste" men runt de ursprungliga barerna har det under de senare åren växt upp an massa roliga shopping, restaurang och nöjesställen så nu är detta Beijing's bästa plats sett med västerländska ögon. (kanske inte så intressant ur ett turistperspektiv)

Nedan har jag markerat 18 platser med area och nummer som representerar extra intressanta platser. Ingen tunnelbana finns inom kartan men strax öster (höger) ligger stationen TUANJIEHU 团结湖Linje 10. Den röda punkten mitt i bilden markerar där man vanligen hamnar om man kort och gott säger "Sanlitun" (Sānlǐtún) till en taxichaufför.

✰1 - The Village North. Shoppingcenter med huvudsakligen europeiska HighEnd märken.
✰2 - the opposite house. Extremt designhotell med barer och restauranger.
✰3 - "3.3" Ett mellanklass shoppingcenter och en del restauranger och nattliv.
✰4 - Nali Patio Shoppingcenter och restauranger.
✰5 - Mixat utbud Pubar och restauranger i det lägre prisläget, även pizzerian The Tree.
✰6 - The Village Shoppingcenter i övre mellanklass. Även massor av restauranger
✰7 - Yashow Turistmarknad med "allt" en turist önskar. Mycket märkeskopior
✰8 - Livemusikbarer Den klassiska bargatan (Sanlitun) där allting började.
✰9 - "Lilla Mellanösten" Persiska restauranger. tex RUMI och Tusen och en natt
✰10 - MIX Nattklubb/Discotek
✰11 - VICS Nattklubb/Discotek. Även pizzerian Kro's Nest
✰12 - Balndat Hooters, Tariyo, Drei Kronen 1308 Brauhaus. mm mm
✰13 - The Den Beijing's första bar. Alltid öppen sportbar med acceptabel mat.
✰14 - Sanlitun SOHO Precis nyöppnat. Mycket fint, men hittills inte så mycket restauranger
✰15 - Blandat uteliv Många billiga barer, och även några lyxiga. Även bokkaféet Bookworm
✰16 - Pacific Century Place Klassiskt shoppingcenter i västerländsk stil.
✰17 - Workers Stadium Fotbollsarenan där Beijing spelar sina hemmamatcher.
✰18 - 1949-The Hidden City Lyxiga restauranger i det högre prisläget

Den ursprungliga bargatan Sanlitun som den ser ut idag. SWING är kanske den bar med bäst rykte.

Centrum av shoppingcentret The Village som är något av en mitten punkt för "Region Sanlitun"

2 kommentarer:

  1. Jag har fått intrycket att Sanlitun mest passar "äldre" västerlänningar. De gånger jag begett mig till Sanlitun för öldrickande på kvällskvisten har jag alltid blivit besviken; då folket där tenderar att vara medelålders businessmen och lyckosökande kinesiskor. Sedan att den mest populära baren heter "Swing" ger mig bara ännu mer dåliga vibbar.

    SvaraRadera
  2. Vill man hitta de yngre festande så föreslår jag att uppsöka markerad plats nr. (5),(10),(11) eller (15). (Eller åk till Wudaokou)

    Jag skrev absolut inte att Swing är den mest populära baren. Jag skrev att den kanske är den med bäst ryckte på det ursprungliga barståket. (8)

    SvaraRadera