lördag 18 december 2010

Hur stor är Beijing's yta?


Beijing brukar oftast beskrivas som en till ytan gigantisk stad med hiskliga avstånd, och visst stämmer det att staden är stor - Men hur stort är Beijing?


Ytan på Beijing "kommun" 北京市 är stor, hela 16 800 km2, (50% större än Skåne) men det säger inte mycket om själva staden som tätbebyggt område, utan mer om den politiska ytan som tillhör Beijing, vilket inte är så intressant i detta sammanhanget.


Det jag anser beskriver en stads yta är det sammanhängande lite tyngre tätbebyggda området, och detta är svårt att hitta siffror på. Det som ibland kallas Beijing's innestad är arean innanför 5:e ringvägen, och den ytan är ca 750 km2, men den tätbebyggda staden är definitivt större än så.

Jag har roat mig med att med hjälp av Google Earth själv definiera vad jag anser vara Beijing stadskärna. och mitt resultat är en area på 1 200km2 vilket motsvara en cirkel med 4 mil i diameter dvs det är ca 4 mil från "kant till kant"

Jag har även som referens gjort motsvarande uppskattning på Stockholm, och Beijing har ca 4 gånger större yta. Se bild nedan.


Nu ska man naturligtvis inte ta dessa ytorna som jag mätt upp som några exakta siffror utan bara som grova jämförelser. Det är inte lätt att bestämma var en "stadsgräns" går bara genom att titta på ett flygfoto, men jag tror min bild ger en hyfsad approximation.


Röd area: Beijing = 1 200 km2
Blå area: Stockholm = 300 km2
Gul area: Kalmar = 25 km2
Definierat av 白瑞龙 (Krister Blomberg) baserar på vad som bedömts vara tätbebyggd sammanhängande stadskärna.

1 kommentar:

  1. Ah, det här var intressant! Jag har själv haft tankar på att på liknande sätt jämföra mina hemtrakter med Hong Kong men aldrig kommit till skott!

    SvaraRadera