lördag 25 december 2010

Att äta Pekinganka


Om man besökt Beijing utan att ha ätit "Peking Anka" 烤鸭 (kǎoyā) så har man missat en av stadens attraktioner, och Beijing's mest kända maträtt. Jag har ätit Pekinganka i flera olika Kinesiska städer, och det är skillnad. Det är har i Beijing den ska ätas - och jag gör det nog varje vecka. ;-)

Kring turistattraktioner, typ Himmelska Fridens torg, finns det restauranger med Engelska skyltar om "Beijing duck", men dessa restauranger bör man undvika. Dyra och dåliga. Mycket bättre att hugga in på en "vanlig" lokal restaurang av lite finare klass. Ofta finns de båda skrivtecknen 烤鸭 (kǎoyā) tydligt på utsidan av restaurangen, eller hittar man en stor bild på en grillad anka på första uppslaget i menyn.

En Anka med lagom pris kostar mellan 58 och 88 RMB (priserna slutar alltid på "8"). På turistfällorna kan man få betala t ex 98 RMB för en halv Anka.

Jag har tidigare här skrivit lite mer om ritualerna kring Pekinganka.
Man äter normalt Ankan i små Pannkakor som viks till små knyten. I filmklippet nedan visar jag med säker hand hur det går till. Om ni trots den excellenta instruktionen i filmen skulle behöva mer introduktion så brukar servitriserna tycka det är roligt att visa hur man gör.

Uppskärning av "Peking Anka". Sker ibland ute i restaurangen vid gästens bord.

烤鸭 (kǎoyā) vilket betyder "grillad anka" dvs "Pekinganka". Spana efter denna skylt, och undvik restauranger med engelsk text. Det finns massor, så man behöver vanligen inte gå så långt.


Så här går det till när man serveras och äter Peking Anka 烤鸭

13 kommentarer:

  1. Såg gott ut med Pekinganka. Vi prövade när vi var i Beijing 2004 och det var gott!
    God fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  2. Första gången jag provade anka hjälpte en servitris oss att "tillverka" pannkakorna. Fast i mitt fall blev jag nästan matad, varje gång jag hämtade andan placerade hon en pannkaka på min tallrik och sa "hey hey" samtidigt som hon pekade uppmanande på pannkakan.

    Jag vill även uppmana alla att testa några av de alla andra rätterna som tillverkas på anka, små dumplings med fyllning av inälvsmat är jättegott.

    Bra film Krister!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag har ätit Pekinganka en gång i början av 90-talet och det var på en dyr kinesisk restaurang i London.
    Något godare har jag väl aldrig ätit. Sedan dess har jag alltid längtat efter Pekinganka igen.
    /Biggan

    SvaraRadera
  4. Biggan

    Hoppas du någon gång får möjlighet att ta dig hit till Beijing och äta ankan i sin rätta miljö. Även om den i London var fantastisk så vågar jag satsa en back öl på att det faktiskt kommer att vara ännu godare här. ;-)

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar också det. :-) Någon gång när jag får råd...
      Hälsningar
      Biggan

      Radera
  5. Svar
    1. Intressant!
      Du har följt mina texter sedan 2010 och nu äntligen vågar du "träda fram" och skriva av dig din välformulerade åsikt.

      Mvh

      Radera
  6. Hej och tack för dina fantastiska råd! Jag , min man och vår 2 år gamla dotter ska äntligen besöka Peking om 1 vecka... Jag längtar efter att smaka på riktig kinesisk mat och speciellt Anka! Det ser sååååå gott ut!!!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Är denna blogg fortfarande i bruk och uppdaterad?
    Skall resa till Beijing i höst och är nyfiken på en bra restaurang med anka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "uppdaterad"?
      Jag uppdaterar inte äldre inlägg, men ibland skriver jag lite nya inlägg, men absolut inte lika ofta som förr. Just detta inlägget är från 2010, och bortsett från de nämnda priserna så tycker jag att inlägget fortfarande är relevant.
      Mvh

      Radera
  8. Hej,
    Vilken fantastisk blogg. WOW!!!

    Vi ska t Peking i mars/april. Känner du möjligen till en restaurangkedja som heter Da Dong? Ankan komplett kostar 198RMB. Är d dyrt?

    Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är relativt dyrt men säkerligen en upplevelse :)

      Läs: https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g294212-d812015-Reviews-Dadong_Roast_Duck_Nanxincang-Beijing.html

      Radera
    2. Dandong har som sin grej att vara lite "nyttigare" så deras ankor är lite mindre feta, och de använder lite mindre socker i tillbehören.

      198 RMB är definitivt dyrare än "no-name"-ställena, men inte dyrt för att vara på ett känt namn.

      Mvh

      Radera