onsdag 17 november 2010

Världens snabbaste tåg


Vilket är Världens snabbaste tåg?

Svaret är helt beroende på definition. Vad är ett tåg? och hastighet i vilket sammanhang?

Om man med tåg menar ett spårbundet fordon för kollektivtrafik så är kanske inte helt förvånande Kina helt dominerande på topplistan. Kina har världens längsta höghastighetsnät (743 mil), och är det ända landet i världen med reguljär tågtrafik som kör fortare än 350 km/h

Om man räknar medelhastighet från station till station ("Scheduled trains") så är tåget mellan Wuhan och Guangzhou världens snabbaste med medelhastighet på 313 km/h på dessa ca 100 mil, och en normal drifthastighet på ca 350km/h.

Om man räknar högsta hastighet som uppnås kontinuerligt i reguljär trafik så är Shanghai's flygpltaståg till Pudong världens snabbaste med 431 km/h. Detta tåget är ett sk Maglev-tåg, vilket enkelt uttryckt betyder att tåget svävar på ett magnetfält och inte har mekanisk kontakt med "spåret". Detta tåget har en testad toppfat på 501 km/h.

Om man räknar tåg som går på traditionella spår med hjul och är i passagerartrafik så är det precis nyss driftsatta tåget mellan Shanghai och Hangzhou världens snabbaste och har en topphastighet på 422 km/h även om reguljär drift normalt "bara" är 350 km/h.

Nästa sommar är den nya tågförbindelsen mellan Beijing och Shanghai klar, och den kommer att operera med 380 km/h, vilket kommer att ge en medelhastighet på 326 km/h, och kommer följaktligen att slå två världsrekord.

Ska även nämna att Japanska JR-Maglev har uppnått 581km/h och Franska TGV 575 km/h, men båda dessa tåg var specialbyggda "test-tåg" och körs inte i passagerartrafik i dessa utföranden.

Snabbtåget mellan Beijing och Tianjin kör normalt i 330km/h, men kan köra i 350km/h om det skulle behövas.


En reseskildring från Shanghai's Maglev tåg till flygplatsen

9 kommentarer:

  1. Hej Krister! Har du tips på några bra kinesiska-appar till Iphone?

    SvaraRadera
  2. Hej Krister!
    Hmm har problem med min iWeb, som fungerat bra i över 2 år...
    Nu blir det publiceringsfel ???
    Har du någon tanke om varför? har provat publicera på olika sätt senaste 3 veckorna...men det vill inte : (
    Hälsningar Anna G i Beijing...

    Kan du lösningen på mitt problem, eller någon annan som läser detta så skriv gärna till:
    agustaf69@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. @Anton

    Det kinesiska som jag till min telefon är lexikon. Jag använder dagligen "Dianhua" som är gratis och bra (har även Flashcard-funktion). Jag har även en bekant som uppskattar "eStroke", men det kostar dessvärre 49 SEK.

    @Anna

    Jag har ständigt haft problem att publicera med iWeb. Jag har löst detta med att använda en separat FTP-tjänst för publiceringen (Cyberduck).

    SvaraRadera
  4. De kinesiska tågen får ju det spanska tåget AVE att verka vara långsamt... Och de svenska tågen ska vi inte tala om...

    Läs mer om det spanska tåget:
    http://www.bortabra.se/reportage/tag-i-300-knyck-fran-barcelona-till-madrid/

    SvaraRadera
  5. Oj, vad det finns tydligen mycket att lära om Kina. Tack för att du bloggar!

    SvaraRadera
  6. @Anonym

    Jag är ledsen att jag "blev tvungen" att såga faktabiten i ditt i övrigt trevliga inlägg

    @Lennart
    Ja, det finns en del att skriva om.
    Tack själv. Jag tittar in då och då "hos dig".

    SvaraRadera
  7. Såg att du kommenterat på sajten Bortabra angående snabba tåg. Det gör mig ingenting, det är inte jag som driver och skriver på Bortabra. Dessutom rätt ska väl vara rätt, de kinesiska tågen är snabbare än de spanska.

    SvaraRadera
  8. En lista på de 10 snabbaste tågen i världen och Asien är i framkant. Spaniens AVE tåg kommer på femteplats.

    http://top-10-list.org/2010/01/05/ten-worlds-fastest-trains/

    SvaraRadera
  9. @Anonym

    Tack - Ännu en variant, dvs att lista efter tågmodell. Dock något oklar efter vilka kriterier.
    "Vinnaren" enligt denna listan (CRH2 of China) är den modell som hörs mellan Beijing och Tianjin och mellan Wuhan och Guangzhou.

    SvaraRadera