måndag 25 oktober 2010

Region Mitt 中区


Beijing är stort, så det kan vara lite avstånd mellan attraktionerna när man turistar. För att underlätta logisitken och göra turistmålens placeringar lite mera överskådliga så har jag startat en serie där jag i några regioner av Beijing försöker lista upp de vitalaste platserna som ur ett turistperspektiv är intressanta. Detta är del 2. (Tidigare publicerad Region NordVäst 西北区)

Nu är det dags för centrala Beijing som jag kallar "Region Mitt 中区" vilket är området innanför 2:a ringvägen.

Det är i denna region man ofta bor när man turistar, och här finns det mycket att se på gångavstånd. Det finns även ganska mycket hutonger i detta området, och jag har inte märkt ut dem som en egen attraktion (vilket de absolut är) på grund av att de är utspridda över stora delar av arean, men man kan inte undvika att se dem när man promenerar runt.

På översiktskartan nedan så symboliserar de röda rektanglarna intressanta attraktioner och är numrerade med siffror i stjärnor. De svarta tjockare linjerna är 2:ringvägen och Changan-avenyn som skär genom staden. De tunnare linjerna är tunnelbanan. I nedre vänstra hörnet visas regionens läge. (Klicka för större)

✰1 - Trumtornet o Klocktornet. Två historiska torn med småtrevlig utsikt.
✰2 - Houhai. En sjö som är helt omringad av barer och restauranger.
✰3 - Beijhai parken. En vacker park för avkoppling.
✰4 - Jingshan parken. Från Coal Hill har man utsikt över Förbjudna staden.
✰5 - Förbjudna staden. Världens största palats.
✰6 - Tiananmen. Himlens port med Mao Zedong's stora porträtt.
✰7 - Wangfujing. Beijing's paradgata för dyr shopping.
✰8 - Xidan. Stort shoppingdistrikt.
✰9 - National Grand Theatre. Det maffiga äggformade operahuset.
✰10 - Himmelska Fridens Torg. Världens största och mest kända torg.
✰11 - Dashilan. En klassisk shoppinggata för turistshopping.
✰12 - Himmelens Tempel. Stor klassisk park med känt tempel.
✰13 - Pärlmarknaden. En av de stora marknaderna för turistshopping,
✰14 - Konfuciustempel. En småtrevligt och lugnt tempel till Kunfucius ära.
✰15 - Lamatemplet. Ett av de största Tibetanska Buddhist-templen i världen.

Coal Hill (✰4) sett inifrån Den Förbjudna staden (✰5) genom norra porten. Klättra upp på kullen en dag med klart väder så får man en trevlig utsikt över den Förbjudna staden.

5 kommentarer:

  1. Coal Hill är en häftig "kulle" som blev till när
    vallgraven runt förbjudna staden byggdes, allt för hand.

    SvaraRadera
  2. Jag var på åtta av ställena på din karta, så det finns all anledning att komma tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Vi var 2004 till Beijing, men det är helt klart att vi har missat en hel del. Jag tror man behöver vara en längre tid för att smälta och ta in allt. Vi ser fram emot nästa resa dit.

    SvaraRadera
  4. Finns det några planer på att göra en karta för södra peking också? Vore intressant att veta om det finns något mer som kan vara värt ett besök förutom Bairong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna,

      I närtiden kommer det sannolikt inte att bli några inlägg i stil med detta eftersom jag nu befinner mig i Sverige, men vid nästa runda till Kina ska jag försöka ha önskemålet i åtanke.

      Mvh

      Radera