fredag 24 september 2010

Pritarkopior - Är det OK?


För många så är det huvudsakliga målet med shopping i Kina piratkopierade märkesvaror. Mängder med folk blir som hysteriska när de hittar kopior på Canada Goose-jackor för dryga 200 RMB, eller kopia på iPhone 4 för 350 RMB. Rolex-kopior kostar allt från några 10:or och uppåt. Shoppingparadis för förfalskningar!
(en RMB är ungefär en SEK)

I detta inlägget tänker jag inte fördjupa mig i vilken grad det är omoraliskt att hantera piratkopierade märkesvaror, utan i stället diskutera runt det juridiska.

De kinesiska myndigheterna har efter starka påtryckningar från huvudsakligen Italien och Frankrike ganska hyfsat hindrat att försäljning av de tyngsta märkena som Gucci, Louis Vuitton, Burberry med flera säljs helt öppet iallafall på de stora marknaderna. Denna insats är i praktiken helt verkningslös då samtliga dessa prylar finns att köpa i samma utsträckning som tidigare, fast de nu ligger under disken i stället för på. Och naturligtvis vet de Kinesiska myndigheterna om det, och jag tror de struntar i det. De har gjort sin "plikt" mot Europa och reducerat den synliga försäljningen.
Dvs här i Kina kan man utan någon fara handla hur mycket pirat-prylar man vill utan någon nämnvärd praktisk risk för komplikationer.

Hur är det då när man ska ta hem varorna till Sverige?

Den svenska tullen bryr sig inte om enstaka förfalskningar under förutsättning att varorna inte är av kommersiell natur. Dvs inga problem att ta hem prylar till Sverige för personligt bruk i rimliga kvantiteter.
Dock är det definitivt olagligt att sälja dessa varor i Sverige. Tradera och Blocket har båda mer och mer tagit den lagen på allvar och är numera riktigt tuffa mot piratkopior.

Länder som Italien, Frankrike och inte minst Nederländerna är betydligt hårdare än Sverige i denna frågan. Det finns exempel på de som turistat där som fått rejäla böter för att "bara" ha köpt enstaka priatkopierade märkesvaror. Jag vet inte hur hårt dessa länder driver denna fråga om man t ex bara mellanlandar i Paris på väg hem från Kina, men t ex Amsterdam är känt som en "farlig" plats om man bär på piratkopior. Jag skulle därför aldrig rekommendera någon att ha kopierade märkesvaror i bagaget när du befinner dig på dessa flygplatser.

Kopior på iPhone 4 finns i många varianter av i Kina. De kostar bara några hundralappar. Skillnaderna mot originalet är dock ganska stor. Särskilt vad det gäller mjukvaran.

8 kommentarer:

  1. Wow Jag skulle nog shoppa ihjäl mig.

    SvaraRadera
  2. När jag var i Shanghai för första gången, 2006, var jag en av dessa ystra svenskar som typ shoppade ihjäl mig. Det var jättekul, men idag har jag faktiskt ingen större längtan att köpa något fejkat. Går hellre på HM och köper en "omärkt" t-shirt/tröja än på någon marknad för att hitta något det står Burberry, Gap eller vad tusan som helst på. Det känns lite...jag vet inte...lite för turistiskt, på något sätt. Och kvaliteten är ju inte alltid alldeles lysande, om vi säger så.
    Undrar hur en "Iphone" för 350 RMB fungerar?!?

    SvaraRadera
  3. Sverige kommer tydligen liksom resten av EU att bli hårdare mot piratkopior även när man tar dem på flyget. Det sa iaf den tulltjänsteman jag talade med att det skulle bli inom en inte allt för avlägsen framtid då det tydligen är något EU direktiv som vi ska börja följa (samtalade med honom om detta när mitt paket med kalsonger, strumpor och jacka fastnade i tullen när jag skickade hem på posten "Men man får ju ta på flyget, varför inte skicka hem till sig själv?").

    SvaraRadera
  4. Blev tagen i Amsterdam (mellanlandning hem från PEK) med 100 DVD skivor 2004. 650 EUR i böter. Så i AMS ska man också vara varsam.

    Sedan dess har jag väl minst 10 resor fram och tillbaka till Kina utan några problem även om jag tänker mig för nu for tiden.

    SvaraRadera
  5. Hejsan Krister.
    iPhone 4 kopian köper man den på elektronikmarknaden eller hittar men den någon annan stans =0)
    //Anita

    SvaraRadera
  6. @Anita
    Du hittar dem på turistmarknaderna typ Sidenmarknaden och Yashow.
    Elektronikmarknaderna typ Zhongguancun och Bainaohui är relativt "seriösa" och handlar inte så öppet med denna typ av kopior.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset =0)
    Vet du om det är en kopia som fungerar hemma i sverige?
    //Anita

    SvaraRadera
  8. @Anita
    Sannolikt så kommer dessa kopior att fungera i Sverige. Har en bekant som gör business av att ta denna typ av lågpristelefoner till Europa, och de fungerar överlag OK.

    Dock får man kvalité i nivå med priset.

    SvaraRadera