tisdag 21 september 2010

En byggarbetares antika fynd


Jag kan inte låta bli att skriva igen om min favorit "Scam" som jag kallar för

"En byggarbetares antika fynd"

Det hela går ur på att ge sken av att det är en byggarbetare som hittat något otroligt speciellt antikt fynd när han grävt vid något bygge. Naturligtvis har han fortfarande arbetarhjälmen på sig. Nu är han snäll nog att vilja sälja dyrgripen till dig till ett fantastiskt pris.

Det som jag tycker är lite förvånande med detta "Scam" är att jag oftast inte ser dem vid de typiska turiststråken utan faktiskt oftare där "vanliga" Kineser rör sig. Senast var det utanför Haidian-sjukhuset 海淀医院 uppe i nordväst där det knappast är några turister alls som rör sig.

Detta faktum skulle ju kunna få en att tveka inför min "Scam"-teori, men naturligtvis så är det inte bara turister som går att lura. Det finns ju även korkade Kineser. Troligen tillräckligt många. ;-)

Idag har jag tur!
Jag har möjlighet att köpa denna fantastiska antika sak som byggarbetaren nyligen har grävt upp ur jorden där den vilat orörd i 2 000 år.

2 kommentarer:

  1. Ja, vissa sätt att tjäna pengar är ju mer kreativa än andra! Man undrar ju om nån går på det?

    SvaraRadera
  2. Det enkla svaret i den kapitalistiska av världar (som Kina kanske är) är att om dessa "lirare" finns så kan de tjäna tillräckligt med pengar för att det ska vara attraktivt att fortsätta.

    SvaraRadera