fredag 17 september 2010

Vardagsspekulationer från frukostkön


Innan jag går till mitt Kafé på morgonen brukar jag köpa min frukost i någon gränd på vägen dit. Jag tycker om att titta på folklivet i dessa gränder. Det är riktigt livligt och en massa folk som säljer allt tänkbart. Folk som tjafsar om priset på nötter, eller som är upprörda för att gårdagens ägg inte var så stora som de brukar. Roligt att titta på, och det är definitivt kul nu när jag faktiskt förstår vad de säger. Livet verkar så enkelt och okomplicerat i denna på något sätt avgränsade världen i Beijings gränder.

Normalt ser man varje dag samma personer som säljer samma saker. Samma gubbe på samma plats som säljer sina Meloner, eller samma dam på samma plats med sina Salladskål. Alltid samma produkt på samma plats som säljs av samma person.

Ett undantag från denna regeln ser jag när jag står och väntar på att få mina ägg stekta på ett "gatubageri" där jag numera är frukost-stammis.
Det är en dam som kommit på den helt okonventionella affärsiden att varje dag har något nytt att sälja. Hon faller inte in i det övriga mönstret utan kan variera sitt utbud. Det kan t ex vara Äpple, Bananer, Vindruvor eller Persikor. Varje dag något nytt.

Antagligen ägnar hon eftermiddagen åt scanna av marknaden på billiga fruktpartier som hon sedan säljer efterföljande förmiddag. Så det får bli vad hon lyckades hitta till bästa pris dagen innan. (Jag gilla att spekulera i hur olika business fungerar)

Den tappra damen som kommit på den dramatiska affärsiden att variera sitt utbud. En dag Äpple, nästa dag Bananer, sedan Vindruvor...och nästa dag Persikor...Varje dag nya frukter.

2 kommentarer: