torsdag 5 augusti 2010

Solidaritet


En dag när jag var ute och promenerade bevittnade jag efterspelet till en till synes lindrig trafikolycka. En bil hade precis kolliderat med en moped så den välte, men det tyckets inte blivit några personskador. Bilens och mopedens förare började tjafsa med varandra, och det bildades en liten folksamling runt om dem. (där jag var en av de nyfikna)

Det var inte så lätt att hänga med i den aggressiva diskussionen, men efter ett tag verkade det som att bilägaren ville åka därifrån, men mopedägaren tycktes inte vara nöjd med diskussionen, och ville att bilägaren skulle stanna.

Då hände det lite speciella:

När det var uppenbart att bilägaren tänkte bege sig från platsen så blev han snabbt omringad av "publiken". En hel rad med andra mopedägare placerade snabbt sina mopeder i en tät ring runt bilen, så han omöjligt kunde flytta den. I detta läget behöll de sin "fånge" tills polisen kom. När polisen kom efter en liten stund så pratade han några minuter med de inblandade, skrev några lappar, och sedan bad han mopederna flytta sig så bilen kunde köra iväg. Ur polisens synvinkel uppenbarligen ingen större händelse.

Som sagt förstod jag inte detaljerna i bråket, med det var en fascinerande solidaritet som publiken visade upp för att hålla kvar bilägaren. Jag har fortfarande ingen aning om vem som var den skyldiga, men jag kan gissa publikens åsikt.

Den svarta bilen blir omringad av mopeder och folk för att hålla honom kvar tills polisen kom efter en lindrig kollision med en moped.

1 kommentar:

  1. kolla in mitt senaste inlägg om ett mycket fint bröllop. Där mannen blev klassad som Världens Mest Häpna brudgum. han visste alltså inte om sitt eget bröllop
    Dop som hade oanade konsekvenser! ;)

    SvaraRadera