lördag 7 augusti 2010

Kredittid


När jag en gång i tiden flyttade hemifrån och började få räkningar, så lärde jag mig att en normal kredittid var typ 10 dagar.

Sedan började jag jobba i konsultbranschen, och konstaterar då att vi förväntades ge 30 dagars kredit på våra tjänster. Efter ytterligare några år så började jag jobba som komponentleverantör inom telecom, och då krävde lustigt nog kunden att få köpa våra prylar med 60 dagars kredit. Senare inom min yrkeskarriär gled jag mot fordonsindustrin, och då urartade kreditkraven. Kunderna krävde 90 dagars kredit med fri leveransmånad vilket betyder upp till 120 dagars kredit. Om vi levererade 1 juli så skulle kunden betala 1 november. Vad finns det för logig och rättvisa i det?

Nu har jag som bekant dragit igång en mycket småskalig verksamhet i Kina, och här är det helt andra regler. Det man köper betalas vid leverans. Är det lite dyrare saker betalar man en del vid beställning, och slutbetalning vid leverans. Kredittid 0 dagar. När en vara levereras så står budet och väntar tills han får kontanter i handen. Att försöka ta upp diskussionen om kredit är helt lönlöst.

"Jag har levererat din vara - Varför ska du då inte betala?"

Detta är en fråga som fler företag i världen borde ställa sig. "Det finns inga gratis-luncher", och i praktiken finns det ingen gratis kredit. I praktiken får man alltid tids nog betala den kredit man får, även om naiva inköpare tycks tro något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar