lördag 28 augusti 2010

Ingen Grädde?


Överlag så köper jag nästan alla råvaror till mitt Kafé från restauranggrossister som har "allt" som behövs.

En eftermiddag så inträffade skandalen att min Grädde, 奶油 (nǎiyóu) tog slut, vilket jag inte uppfattade som ett problem just då eftersom det finns ett stort snabbköp på flera våningar runt knuten, så jag trippade dit för att köpa.

Här får jag efter mycket letande och frågande konstatera att ett stort snabbköp i Kina INTE HAR NÅGON GRÄDDE! Och då pratar vi om ett snabbköp väl i klass med ICA Maxi i Kalmar som ligger mitt i den mångkulturella stadsdelen Wudaokou i Beijing.

Grädde ingår helt enkelt inte i den Kinesiska matkulturen och finns inte i vanliga Kinesiska hem. Mejeriprodukter är överlag inte riktigt Kinas grej. De varor som finns är fånigt dyra, och du kan vanligen inte få ett glas ko-mjölk till din lunch på en restaurang. Detta har varit ett problem för mig i början. På den tiden jag var Star Alliance guldmedlem så brukade jag alltid hälla i mig flera liter mjölk när jag äntligen kom till loungenBeijings flygplats på väg hem efter tre veckor i Kina utan mjölk. Nu har jag vant mig att klara mig utan mjölk även i två månader. (Fast nu har jag mjölk i mitt Kafé.)

Det går naturligtvis att hitta dessa varor i Beijing, fast i affärer som är lite mer anpassade för oss västerlänningar, typ Jenny Lou's 婕妮璐, men dessa butiker ligger till största delen på östra sidan av stan, och där håller jag dessvärre inte till så mycket nu för tiden.

Mjölk, 牛奶 (niúnǎi) på hyllan i ett snabbköp i Kina. Det är lättare att hitta mjölk än grädde. Notera att t o m mjölkpaketerna är bepryda med loggon för Världsutställningen i Shanghai som fortfarande pågår.

2 kommentarer:

  1. Testa Carrefour i ZhongGuanCun, de hade grädde ibland iaf när jag bodde där borta. Bagerierna brukar kunna ha också ibland även om de tar ockerpriser.

    SvaraRadera
  2. Jag löste faktiskt det aktuella akutproblemet med ocker-grädde från ett bageri.
    Vis av ny erfarenhet har jag nu bättre framförhållning med mina ordinarie leveranser av grädde.

    SvaraRadera