onsdag 14 juli 2010

Beijing's sommarmode


En inte obetydlig del av den Svenska blogg-världen består av mode-bloggande tonårstjejer som lägger upp bilder på deras fantastiska nya skor som de köpt på H&M för 149:-, och drömmer om att bli Sveriges nästa Blondin-Bella. Jag har försökt distansera mig från denna typ av bloggar, men nu tänker jag göra ett undantag. Jag tänker nämligen presentera det manliga sommarmodet i Beijing 2010.

Lite trist är att årets sommarmode är nära på exakt samma som har varit "inne" i flera år. Den genomgående trenden är nämligen att rulla upp tröjan och visa magen!
...och detta oavsett om magen kvalar in i eller inte i skönhetsidealet att ha platt mage. Här är det ingen som skäms för att visa en härlig öl-kagge.

Är det inte bedårande vackert? Trots att jag är stolt över min mage, så har jag inte anpassat mig nog mycket för att rulla upp tröjan ännu - kanske 2011.

Beijing's återkommande sommarmode är "hett" även i år: Rulla upp tröjan och visa din vackra mage.

12 kommentarer:

  1. Du har ju ändå lyckats få med dem med relativt ok magar...tyckte mest att ju mer mage man har - ju mer visar man den!
    Kanske du fått någon förklaring? har frågat kinesiska vänner och det enda de sagt är.." de tycker väl det är varmt..."
    Men varför tar man inte av HELA tröjan...?

    SvaraRadera
  2. Värmen är högst sannolikt förklaringen. De flesta jag pratar med tar dock kraftigt avstånd från detta mode. Jag uppfattar det lite som "landsortsmode" som har flyttat in till storstaden.

    Jag håller med om att det skulle se bättre ut att ta av hela tröjan, men alla tycker uppenbarligen inte så.

    SvaraRadera
  3. Riktigt snyggt! Ett annat snyggt mode är alla barn som har ett hål i byxorna. Hörde nånstans att pampers och libero inte riktigt lyckades med lanseringen i Kina på grund av det fenomenen...:)

    SvaraRadera
  4. inte speciellt snyggt tycker jag :)

    SvaraRadera
  5. Hjälp, så där skulle jag aldrig gå omkring på offentlig plats!! Min mage är aningen för stor för det!! :)

    SvaraRadera
  6. Klockrent inlägg! :P
    Vad är grejen med tröjan på halva magen?!

    SvaraRadera
  7. Se upp! Du kanske sprider en trend hit till gamla kära Svedala ;)

    SvaraRadera
  8. Känner igen detta mode! Nyss hemkommen från Peking och Xian.
    Tack för en bra blogg.
    Mikael

    SvaraRadera
  9. Haha, ja jag känner igen det där från mina (två) besök i Kina... Hoppas bara att detta "mode" INTE sprider sig till västvärlden!

    SvaraRadera
  10. Haha ja dem är uppfinningsrika med sitt mode ser jag!
    Skulle vara svenskarna som går omkring sådär och visar det bleka fläsket!

    SvaraRadera
  11. Hej Krister vi är ett gäng som åker till peking om ett tag,har du någon koll på simkort och surfabbonemang?Tack för en jättebra sida
    MVH Tobbe

    SvaraRadera
  12. @Tobbe,

    Om ni ska turista kortvarigt och då behöver ringa till varandra så kan ni "överallt" köpa SIM-kort tämligen billigt. Läs mer här:
    http://kristeribeijing.blogspot.de/2011/01/lokal-telefoni.html

    Vad det gäller surf med telefonen så gissara jag att det fungerar med de flesta "vanliga" abonnemangen. Jag har ett högst ordinärt abonnemang, och internet fungerar på min telefon.

    Mvh

    SvaraRadera