lördag 24 juli 2010

Att bränna pengar


Att "bränna pengar" (spendera pengar) är det bästa man kan göra med dem. Det är när man använder sina pengar man får glädje av dem, (även om en del i stället upplever glädje den gången man inte använder dem, dvs sparar). Jag levde enligt den (ganska Kinesiska) spara-filosofin tidigare, men lite paradoxalt nog var det Ping som lärde mig fördelarna med att använda de pengarna man har i stället för att spara på dem.

Att mer bokstavligt bränna pengar är det inte bara Gudrun Schyman som gör utan det ser man ibland på gatorna på kvällarna i Kina. När man ser detta är det något så tragiskt att en familjemedlem har avlidit. Ritualen kallas 烧纸钱, (shāo zhǐqián) och samtidigt som man bränner pengarna så uttalar man den avlidnes namn. Meningen med handlingen är att pengarna överförs till den avlidna som behöver dem i "dödsriket" där han nu befinner sig. Pengarna ska brännas där två vägar korsas, dvs i en vanlig gatukorsning går utmärkt.

Hur mycket pengar man bränner är helt kopplat till familjens ekonomiska läge, men det kan vara betydande belopp. Man säger 越多越好 (yuè duō yuè hǎo) vilket betyder "desto mer, desto bättre".

En stackars änka som bränner pengar i en gatukorsning som förhoppningsvis ska nå hennes avlidna man i dödsriket.

2 kommentarer:

  1. Hej Krister! Jag vill bara tacka för en superbra blogg som gett mig massa tips inför vår Kina resa som börjar på måndag! :)

    Tack!
    MVH Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna,

    Kul att det kommer till nytta som jag skriver - Välkommen till Beijing!

    Mvh

    SvaraRadera