lördag 5 juni 2010

Kinesiska Adresser i Beijing


Jag tjatar här i bloggen ofta om hur viktigt det är att alltid ha med sig adressen dit man ska, skriven på Kinesiska när man turistar i Beijing, eftersom mycket få taxichaufförer kan Engelska.

I mina blogginlägg så försöker jag få med adresser/namn på Kinesiska för de platser som omnämns, och för att göra det lite mer överskådligt så publicerar jag här namnen och/eller adresser till de huvudsakliga turistmålen här i Beijing på ett och samma ställe. Detta inlägg kommer att vara "levande", dvs jag kommer att uppdatera det efterhand jag (eller ni) kommer på vitala platser jag glömt.

Skriv ut, och ta med er denna artikel när ni kommer till Beijing så är semestern räddad!

Historiska sevärdheter
Förbjudna staden, 故宫
Himmelska fridens torg, 天安门广场
Kinesiska muren, Badaling, 长城八达岭
Kinesiska muren, Mutianyu,长城慕田峪
Kinesiska muren, Simatai,长城司马台
Minggravarna, Dingling,明朝十三陵 - 定陵
Lamatemplet,雍和宫
Konfuciustempel,孔庙
Sommarpalatset,颐和园
Sommarpalatset (det gamla),圆明园遗址公园
Trumtornet,鼓楼
Klocktornet,钟楼
Former Residence of Soong Ching-ling,宋庆龄故居,西城区后海北沿46号
Dongyue Temple,东岳庙,朝阳门外大街141号
Prince Gong Mansion,恭王府,什刹海
Marco Polo-bron,卢沟桥

Restaurang / Nattliv

Närmaste Quanjude ("Peking Anka"),最近的全聚德烤鸭店
Närmaste Bianyifang (Peking Anka),最近的便宜坊烤鸭店
Sanlitun bargata,三里屯酒吧街
Houhai bargata,后海酒吧街
Red Capital Club (restaurang),新红资俱乐部, 东城区东四九条66号
TRB - Temple Restaurant Beijing东城区沙滩北街嵩祝寺23号
Suzie Wong (nattklubb) 朝阳公园西门靠近安妮
GT Banana (nattklubb) 建外大街22号赛特饭店1层
Guijie (restauranggata),簋街 东直门 内大街
XiSanQi Eco-garden Restaurant,西三旗生态园. tel 8290 5656 / 8290 7368
the opposite house (hotell/restaurang/bar) ,瑜舍,朝阳区三里屯路11号院1号楼
Beijing Capital M (restaurang),前门步行街2号3层
LAN Club (restaurang/bar), 兰会所,建国门外大街B12双子座大厦4层
Beijing Pangu 7 Star Hotel, 盘古七星酒店, 奧林匹克公園
ICHIKURA ("Best Whiskey Bar"),东三环北路36号 朝阳剧场内 南侧2楼
XiSanQi Eco-garden Restaurant,西三旗生态园,海淀区西小路27号

Shopping
Sidenmarknaden, 秀水街
Yashow-marknad,雅秀市场
Pärlmarknaden,红桥市场
Aliens Street,老番街, 朝外市场街
Golden Resources Shopping Mall,金源时代购物中心
Bairong World Trade Center,百荣世贸商城,崇文区永定们外大街101号
The Place,世贸天阶
Xidan,西单
Wangfujing,王府井
Bainaohui (Elektronikmarknad),百脑汇 , 朝阳区朝阳门外大街99号
Panjiayuan (Antikmarknad),潘家园, 朝阳区潘家园路华威里18号
Solana (Shoppingcenter),蓝色港湾国际商区 - 朝阳区朝阳公园路6号
Lady's Street,女人街
Glasses City,双井眼镜城,朝阳区东三环南路64号
Zoo-marknaden,动物园服装批发市场
Spinning City (skräddare),城市场,海淀区北五环外纺路
Muxiyuan Fabric Market,木樨园纺织品市场,木樨园桥南边
BEJING SCITECH Premium Outlet Mall,北京赛特奥莱朝阳区香江北路28号
Jinwuxing General Merchandise Wholesale City,金五星百货批发城北三环大钟寺
White Peacock Art World,白孔雀艺术世界,德胜门外东滨河路3号
Frendship Supermarket,友谊超级商场,朝阳区三里屯路7号
Toys City,红桥天乐玩具市场,红桥市场后边

Parker
Olympiska parken,奧林匹克公園,
Ritan-parken,日坛公园
Chaoyang-parken,朝阳公園
Beijhai-parken,北海公園
Beijing Botanical Garden,北京植物园
Fragrant Hills Park,香山公园

Diverse övrigt
CCTV högkvarteret,中国中央电视台
798 (Konstdistrikt),798艺术区,酒仙桥路
Longxing Gorge,龙庆峡
Long Island Massage&SPA, 长岛健身,朝阳区吉庆里6号佳汇中心
Oriental Taipan Massage&SPA 东方大班,新东路1号
Jiuhua Hotspring SPA,九华山庄,昌平区小汤山
Internationella flygplatsen terminal 2,国际飞机场航站2号
Internationella flygplatsen terminal 3,国际飞机场航站3号
Beijings tågstation,北京火车站
Beijing Zoo, 北京动物园
Beijing Fuguohaidi World (Vatten Zoo), 北京富国海底世界
National Museum of China, 中国国家博物馆,天安门东边
National Grand Theatre,国家大剧院

Lang Tao Sha Businessclub (SPA),浪淘沙商务会馆, 海淀区学院路6号

19 kommentarer:

  1. Hej Krister!
    Bra initiativ:)
    Kanske du kan lägga till glasögon-stället? Det som är typ fyra fem våningar bara med glasögonaffärer.

    Pälsmarknaden, den har jag missat. Inte Pärlmarknaden alltså?

    Ha det gott
    /Karin

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har hört talas om Zoomarknaden äe det ngt att jämföra med Silkmarket,vill du skriva adressen

    SvaraRadera
  3. @Karin
    Det ska vara Pärlmarknaden (min felskrivning)
    "Glasses City" finns nu i listan

    @Aramia
    Tack!

    @Helena
    "Zoomarknaden" finns nu i listan. Denna marknad är huvudsakligen inriktad mot kläder,skor och väskor och nog den billigaste marknaden i Beijing.

    SvaraRadera
  4. Sommarpalatset och trumtornet?

    SvaraRadera
  5. Ja, det var ju en riktig skandal att jag missade Sommarpalatset. Båda nya och gamla är nu i listan. Trumtornet och även Klocktornet även tillagda.

    SvaraRadera
  6. Ja =) Nya sommarpalatset är en av mina absoluta favoriter! Speciellt just på sommaren. Det är ju så fantastiskt vackert!

    Vet du förresten vad som händer med hutongerna strax norr om trumtornet? Det har ju rustats upp väldigt mkt de senaste åren, men nu hör jag en massa om att hela området ska rivas =( Vore hemskt!

    SvaraRadera
  7. Oj då, Nej jag vet ingenting om detta.

    Mvh/K

    SvaraRadera
  8. Vilket bra initiativ! Verkligen bra att veta när man reser i de trakterna ;) Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  9. Kanon då har vi och göra när vi besöker Kina och Beijing.

    SvaraRadera
  10. Hej
    På fredag bär det av till Peking för första gången, ska bli väldigt spännande!
    En fråga, ligger sommarpalatset på vägen till kinesiska muren så man kan besöka det på vägen tillbaka? Vi tänkte boka en privat taxi
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarpalatet ligger i nordvästra Beijing mellan 4:e och 5:e ringvägen. Se karta här:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/10/region-nordvast.html

      Visst ligger muren norr om staden så man kan säga att man passerar Sommarpalatet på vägen, men det är ingen dramatiskt vinst med detta då Sommarpalatset ligger såpass centralt. Ni åker enkelt dit med tunnelbana (linje 4) eller med taxi.

      En annan aspekt är att det tar ganska många timmar att springa genom Sommarpalatset, så att det blir kanske en lite väl tung aktivitet efter en dag på muren.

      Om ni inte har allt för tight schema så ska man inte underskatta att besöka även det gamla Sommarpalatset (som ligger nära "det nya")

      Mvh

      Radera
    2. Tack snälla för svar!
      Cecilia

      Radera
  11. Hej Krister!
    Nu börjar det närma sig, nästa vecka åker jag till Peking! Efter några nätter där tänkte vi ta snabbtåget till Shanghai. Jag undrar om du har några erfarenheter av det. Vet du möjligen ungefär hur mycket det kostar? Sedan tänkte jag också frågar var du tror är smidigast att köpa biljetterna? Jag vill gärna köpa dem så fort som möjligt så att jag är säker på att få en biljett. Är det smidigt att åka direkt från flygplatsen till en tågstation? Och i så fall, eftersom det finns flera tågstationer, vilken tror du är rimligast att åka till?
    Tacksam för svar,
    Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linnea,

      Jag har åkt tåg många gånger mellan Beijing och Shanghai, men aldrig med det nya snabbtåget så jag är inte uppdaterad på prisläget.

      Jag är nästan säker på att snabbtåget går från den södra stationen. Se:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2010/07/manga-tagstationer.html

      Jag tror det blir enklast för dig om du låter ditt hotell boka biljetterna vilket vanligen fungerar mycket bra.

      Mvh

      Radera
  12. Hej Krister!
    Vi undrar om du förutom temarknaden kan rekommendera något särskilt tehus?
    Med vänlig hälsning, Anna & Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martin,

      Jag är ingen stor kund av tehus, så jag kan inte rekommendera något ställe som är något extra baserat på mina egna erfarenheter.

      Om du kan skriva var du ska bo så kan jag googla fram något som ligger i närheten.

      Mvh

      Radera
  13. Hej! Vilken fantastisk blogg du har. Känns som en outsinlig källa av Kina kunskap :)
    Vi ska åka till Beijing för första gången nu i April. Det blir lite spännande eftersom vi inte pratar ett ord kinesiska och ska bo i en time share lägenhet där dom inte pratar engelska. Du som känner till staden, kan du nämna nåt om området:
    BLG - Beijing Longtou Apartment
    Nanxinyuan West Road
    No. 8 Chaoyang District
    Beijing, Beijing 100021
    Jag skulle även behöva adressen på kinesiska för taxi chaufförerna. Kan du hjälpa till med det?

    /Kent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kent,
      Du kan visa nedanstående för taxin:
      龙头饭店, 朝阳区南新园西路8号
      Adressen leder till "Longtou Hotel" på samma (korta) gata.
      Ni kommer att bo vid sydöstra tredje ringvägen ca en kilometer söder från Panjiayuan-antikmarknad och "Glasses City". I området finns det även ett flertal andra antikmarknader.
      Sju tunnelbanestationer norr ut ligger nöjesdistriktet Sanlitun. Sju kilometer nordväst ligger Himmelska fridens torg.
      Lycka Till!

      Radera