söndag 6 juni 2010

Fjäderboll, 毽子


Ett mycket populärt gatunöje i Beijing är att "Sparka Fjäderboll", 踢毽子 (tījiànzi). Överallt hittar man folk som står i en ring och sparkar. Det är i parker, på trottoarer, i gångtunnlar etc etc - kort sagt alla öppna ytor. Även på mitt tidigare kontor här i Beijing så smet folket ut på lunchrasten och sparkade denna populära "boll" i parken utanför.

Reglerna är i princip att man ska hålla "bollen" i luften, dvs den som står närmast sparkar till den. En form av evighetsnöje utan vinnare. Men det tycks onekligen vara kul efter som så många är roade av det. Jag har provat ibland, men jag tycker det är ganska svårt - och jag är ju inte den sportiga typen.

"Bollen" liknar i någon mån en stor badmintonboll. Det är en skramlande klump med vikter, och några styrande fjädrar. Man kan köpa dem överallt för några få RMB. De är alltid "fula" i en osmaklig mix av färger.

Det förekommer även "fjäderboll" i "seriösare" form där man spelar med domare på en plan. Reglerna tycks då vara ganska mycket som volleyboll. Vet inte om det är en "riktig" idrott, men det förekommer turneringar i parkerna ibland på kvällarna.

Några ungdomar "Spelar Fjäderboll", 踢毽子, i en park.

Försäljning av "bollen", 毽子, (jiànzi). För dessa exemplar ville försäljaren ha 5 RMB (=SEK).

Seriös variant av att sparka fjäderboll i en park i Beijing. Fungerar ungefär som volleyboll. Notera "Yin/Yang" symbolen på marken i mitten under nätet.

3 kommentarer:

  1. Visit my blog, comment what you think about my new header! nice :D

    www.tobbs.se

    SvaraRadera
  2. Jag förvånades av hur stor ålderspridningen var med detta folknöje. Allt från skolungdomar till män och kvinnor i övre medelåldern. Och alla hade de ett lysande bollsinne, i alla fall jämfört med mig.
    Och hade jag ställt mig på en trottoar vid en hårt trafikerad gata och kickat boll som barn hade mina föräldrar blivit vansinniga. Men i Peking var det vanligt att se just det.

    SvaraRadera
  3. Åh jag minns hur förvånade vi var förra året när vi fick syn på kinesiska ungdomar som stod och lekte med fjäderbollar! Kul att de fortfarande är populära!

    SvaraRadera