måndag 21 juni 2010

Den Kinesiska Muren, 长城


Det har diskuterats om den Kinesiska Muren, 长城, "räknas" som en av Beijing's turistattraktioner eller inte, och det kan man ha (meningslösa) åsikter om, men den passerar onekligen några mil utanför staden. Ett annat ivrigt diskuterat ämne är även vilken "sektion" (del) av muren man ska besöka. Ofta blir debatten lite fånig då debattörerna ofta inte har varit på så många olika ställen - ibland bara på ett(!)
Jag har varit på sex olika sektioner av den Kinesiska Muren, och här är min recension av dessa:
Badaling, 八达岭
Den absolut mest kända, mest besökta och mest kritiserade sektionen.
Badaling har den enklaste logistiken då den ligger relativt nära centrum (60km), det går tåg hit och i princip samtliga turisthotell säljer färdiga paketresor hit.
Här är muren renoverad i ett skick bättre än originalet, och kommersen är stor. Du kan köpa "allt" som en turist vill ha, och det är massor med folk överallt.
Dock är det inte så illa som endel (tex jag) ibland får det att låta. Att rekommendera Badaling är lite som att säga att man gillar "Bingolotto". Det är helt OK att åka hit, men absolut inte det mest exotiska.
Juyoungguan, 居庸关
Detta är den närmaste sektionen (ca 50km från centrum), och man passerar den på väg till Badaling. En del turistturer gör ett snabbstop här innan de fortsätter till just Badaling.
Muren är ganska smal, och mycket brant. Ganska krävande om man inte har bra fysik. Det finns en hel del försäljare vid parkeringen. En fördel är att man kan kliva upp på muren i princip direkt från parkeringsplatsen.
Lämpligt mål för en tidsoptimerad resa. Ta en taxi hit, och be taxin vänta när ni springer upp och vänder på muren - mycket effektivt.
Mutianyu,慕田峪
Renoverad nästan som Badaling, fast inte lika mycket folk och kommers. Lite vackrare miljö. Ligger lite längre bort (70km) men det är sämre väg så det tar ett tag att åka hit. Muren är lättåtkomlig med linbana, och inte så brant. Finns ganska många färdiga paketresor hit. Ganska trevligt "mellan"-alternativ. Jag föredrar Mutianyu framför Badaling.
Jiankou, 箭扣
En helt orörd del av muren och mycket exotisk. Nästan inga turister, och inga försäljare. Man måste dock gå en krävande och brant "promenad" genom skogen upp för berget för att komma fram till muren. Räknas som den farligaste av de sektioner man får besöka, och det är många ställen där muren rasat ner för branta stup, så man får definitivt ta det försiktigt. Detta är något helt annat än att besöka de turistanpassade delarna - mycket exotiskt. Dock inte så lätt att hitta resor hit. Man bör nästan ha en Kines med sig för att reda ut detta, men kommer man hit ångrar man det inte. Ca 80km från centrum, men ganska jobbig väg mot slutet, så det tar några timmar att åka hit.
Simatai, 司马台
Mångas favorit, men ligger relativt långt från centrum - ca 130km, och det kan ta upp mot 3 timmar att åka hit.
Enligt en del den vackraste delen av hela muren, och det kan kanske stämma - I alla fall den östra delan. Västerut, om man går över vattnet på hängbron, är det lite flackare, och österut riktigt brant, men även riktigt vackert.
Dock stängdes Simatai för renovering från den 17 juni 2010, och öppningsdatumet är hittills okänt. Vi får väl hoppas att den inte blir "över-renoverad" i stil med Badaling.
Jinshanling, 金山岭
Liksom Simatai långt från centrum (ca 140km) men ett annars trevligt alternativ. Härlig utsikt, acceptabelt lättåtkomlig med linbana, och lagom fint skick. Inte alls mycket turister, och inte överdrivet med försäljare. Synd att det är så långt bort...men skulle det varit närmare så hade nog kommersen varit större.
Jag vill även nämna två andra sektioner av muren som jag dock tyvärr ännu inte besökt:
Huanghuacheng, 黄花城
Denna sektionen av muren delas av en sjö med en damm vilket ger lite intressanta och ovanliga vyer. Namnet på platsen, "Gula-blommor-staden", kommer av alla gula blommor på sommaren. Sektionen är känd för sina vackra vyer och den är relativt ny för turism. Muren är brant och inte renoverad vilket kräver endel av besökaren.
Gubeikou, 古北口
Här varierar muren mycket i storlek och är ibland riktigt bred och ibland riktigt trång. Muren är hög och orenoverad, och därför exotisk men krävande. Det går att vandra från Jinshanling till Gebeikoumen vilket tar 5-6 timmar så man måste vara väl utrustad. Ett intressant alternativ för hiking nu närSimatai är stängd.
Så - vad är då min rekommendation? Jo:
Är du den "vanliga" turisten, så ta en paketresa till Mutianyu.
Är du lite mer vågad och vild, så försök hitta till Jiankou.
Eller varför inte göra en "hiking" på muren från Jiankou till Mutianyu eller från Jinshanling till Gebeikou. Det är nog det allra bästa ;-)

Kartan visar de ovan nämnda sektionerna vika är de vanligaste platserna att besöka den Kinesiska Muren närmast Beijing.
(klicka för större karta)

Min dotter Ammie på Kinesiska Muren vid Mutianyu, 慕田峪. En trevlig och inte överexploaterad sektion av muren på acceptabelt avstånd från Beiijing centrum.
Jag vid Jiankou, 箭扣. Den kanske farligaste, men mest exotiska, delen av den Kinesiska Muren som man kan besöka. Precis jämte mig på bilden har muren störtat rakt ner i avgrunden, så man får ta det försiktigt - men det är betydligt mer exotiskt än de "vanliga" sektionerna.

26 kommentarer:

  1. Inte för att jag har några planer på att åka tillbaka till Kina en tredje gång, men detta var det bästa inlägget på ett tag! Mycket informativt och trovärdigt. Och då gillar jag alla dina inlägg och läser bloggen varje morgon:)

    Tack för bloggen!

    /Karin

    SvaraRadera
  2. @Karin

    Tack för en uppmuntrande kommentar. Det är alltid trevligt när någon uppskattar det man skriver.

    SvaraRadera
  3. Jag och ett par vänner var på muren i höstan. Vi hyrde en minibus med chaufför som körde oss till Jinshangling. Vi åkte linbana upp till muren gick till Simatai. Väl där åkte vi flying fox ned över floden. Där hämtade vår minibuss upp oss. Det tog en hel dag men det kostade inte så mycket. Dagen efter kunde vi knappt röra oss. Men det var det värt :-)

    SvaraRadera
  4. @Lotta,

    Jag gjorde precis samma "hiking" som du i september. En fantastisk upplevelse,
    Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/09/antligen.html

    SvaraRadera
  5. Oj! Och jag som var vid Simatai den 13 juni.. Då hade jag med andra ord tur att det inte "redan" var stängt? För det var en pärs bara att ta sig upp till muren - men oj så vackert när man väl stod där uppe!

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för dessa mkt användbara tips Krister! Jag printade ut inlägget och hade med under min Beijingvisit. jag besökte 慕田峪 och tyckter att din beskrivning stämmer bra. dock kan jag tala om det finns några riktigt branta partier :-)


    By the way, förlåt att jag "snodde" ditt inlägg :-) men bloggvärlden är snabb, om bara några dar e nog mitt inlägg ett minne blott!

    SvaraRadera
  7. Tack för en fantastisk blogg!!! Är på G till Beijing i sept och har tänkt besöka muren. Har dock en fundering på vilket ställe... Kan Gula havet där går muren ner i havet vara en hitDet ska visst även vara en strand där. Vet du något om detta ställe samt kommunikation till och från Beijing!?

    SvaraRadera
  8. Hej Maria, trevligt att du uppskattar det jag skriver.

    Jag är dock ledsen att säga att jag inte vet något speciellt om den plats du beskriver.

    SvaraRadera
  9. tack för hjälpen. :)
    jag har skrivit en uppsats som handlar om 'Min resa till Asien'. Ditt inlägg om kinesiskamuren har hjälpt mig väldigt mycket. :)

    SvaraRadera
  10. Hej Krister,

    Jag ska till Peking med i december. Jag kommer att ha med lilltjejen 5 år gammal. Tror du att Jiankou blir för tufft för henne ? Kanske är det snö på muren då oxå som för det extra jobbigt ?

    //

    Pajen

    SvaraRadera
  11. Pajen

    Det är möjligt, men inte det troligaste att det ligger snö på muren i december. Dock är det sannolikt ganska kallt, särskilt om det blåser, vilket det ofta gör på vintern.
    Jag tror inte att äventyret att klättra upp på muren vid Jiankou är så lämpligt för en 5-åring. Vid sidan om att det är lite fysiskt krävande är det är ingen tvekan om att det är en mycket farlig plats med branta stup utan skyddsräcken.

    SvaraRadera
  12. Tack för svar Krister.

    Vi får satsa på någon annan del av muren. För dit måste vi alla fall.

    //

    Pajen

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Vilken bra blogg du har! Perfekt guide över kinesiska muren. Ska till Kina i höst med familjen så det är bra med lite tips. Kinesiska muren vill man ju inte missa!

    SvaraRadera
  14. Anonym,

    Trevligt att kunna vara till hjälp - Välkommen till Beijing och till muren!

    Mvh

    SvaraRadera
  15. Hej. Först och främst, kanonblogg! har i stort sätt skräddarsytt vår resa endast med hjälp av din blogg.

    Jag och min sambo ska till Beijing i Mars och tänkte då givetvis besöka muren. Vi skulle vilja gå en lite längre sträcka där det inte är så mycket turister och försäljare. Vilket är enligt dig den bästa sträckan samt (och detta är vår största fundering), hur tar man sig dit på enklast och smidigast sätt?

    MVH

    Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - kul att kunna hjälpa till.

      Om ni vill gå lite längre (flera timmar) så ska ni göra en så kallad hiking. Själv har jag gått mellan Jinshanling och Simatai, men Simatai är fortfarande stängd (jag tror Simatai öppnar i oktober)

      Prova att gå mellan Jiankou till Mutianyu. Jag har varit på båda platserna och de är fina, men aldrig gått hela vägen mellan dem.

      Det absolut enklaste sättet att göra dessa turer är att köpa de färdiga paketen som säljs i alla turisthotell. Hittar ni ingen bra utfärd i ert hotell så kolla i grannhotellet. Det spelar inger roll på vilket hotell ni bokar.

      Lycka Till!

      Radera
  16. Tack för en bra blogg.

    Hur långt är det mellan Jiankou och Mutianyu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna,

      Lite varierande beroende på var vid Jiankou som du kliver upp på muren, med det blir ca 6 km vandring till Mutianyu.

      Mvh

      Radera
  17. Från Hanna
    Tack för svaret Krister.

    SvaraRadera
  18. Hej! Vi är två medelålders väninnor som planerar en längre vandring på/utmed Kinesiska muren under tre månader 2015 eller 2016. Vilken tid på året anser du lämpligast? Vi tänkte välja ut ett mindre antal sträckor med bl a delar som ligger på långt västerut som möjligt, dvs vad jag förstår så är det öken. Min fråga är om muren på något sätt eller vid vissa sträckor följer Sidenvägen? Vi söker det som är så orört som möjligt av turism och där vi kunde eventuellt bo i byar utmed vägen. vilka delar tycker du då vi skulle välja? Vi vill gå sakta och begränsa oss istället. Tack på förhand, hälsar May

    SvaraRadera
    Svar
    1. May,

      Jag ska själv i augusti besöka murens allra västligaste punkt och den ligger utanför staden Dunhuang i Gansu-provinsen. Genom stora delar av Gansu-provinsen så följer sidenvägen muren genom den s.k. Hexikorridoren som löper mellan muren och Tibetanska högplatån. Det går många bussresor längs Hexikorridoren som stannar i de städer som finns vid oaserna längs vägen. Ja, det är som du skriver mycket öken i dessa trakter. I Gansu-provinsen finns det mur kvar både från Handynastin (före kristi födelse) och från Mingdynastin (1500-tal). Se:
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2014/03/kinesiska-murens-historia-del-3.html
      http://kristeribeijing.blogspot.se/2014/03/kinesiska-murens-historia-del-5-murar.html
      Jag gissar att vår eller höst är bästa tiden, men jag har själv (hittills!) aldrig varit i Gansu.
      Se även en artikel jag skrivit i Wikipedia om Hexikorridoren:
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Hexikorridoren

      Stort Lycka Till!

      Mvh

      Radera
    2. Hej Krister och varmt tack för ditt svar. Det är så otroligt spännande att läsa allt du skriver men jag har ännu inte lyckats gå igenom allt så kanske jag återkommer under vår planeringstid, om det är något jag fortfarande kommer på att jag måste fråga. TAcksam för informationen om de västliga delarna där vi troligen kommer att fastna. Bästa hälsningar, May

      Radera
  19. Hej!
    Jag ska skicka mina två barn på en Kinaresa och undrar lite oroligt om det är svårt att ta sig själv till muren i Mutianyu från Beijing? Jag har sett att det går en turistbuss från Dongzhimen men ser också många kommentarer om misslyckade försök att göra egna turer. Vad tror du?
    Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanna,

      Det kan vara lite trixigt om man är förstagångsresenär att åka med de "vanliga" bussarna.
      Var det gäller enkelhet så är det definitivt enklast att de köper en paketresa på hotellet. Nära på alla hotell har färdiga paketresor till muren, och jag tror nästan alla har någon trip till Mutianyu.

      Mvh

      Radera
  20. Så glad jag är att jag hittade din blogg, tack!!! För oss börjar vårt korta och intensiva äventyr i september och vi planerar för fullt vad som är bäst för oss. Vår plan är att köpa en guide som hjälper oss runt, antar att det är överkommit i pris...... Vi åker för att vara med på ett mästerskap i Chengdu och tänkte på vägen hem ta omvägen förbi Peking för att få se lite mer av Kina.

    SvaraRadera