torsdag 1 april 2010

Hissanarki


Till det 22-våningshus (eller är det 25 våningar?) där min skola ligger finns det bara 4 hissar. Det innebär att det alltid är kaos, och långa väntetider varje morgon kring kl 9 när alla i hela huset samtidigt ska upp till sina arbeten. När en hissdörr öppnas så är det en kamp att ta sig in innan hissen är packad och överlast-signalen börjar tjuta, och några stackare får backa ut igen.

Som tidigare nämnts så är kösystemet lite speciellt i Kina. Kortfattat innebär det att om det går att klämma sig in framför någon annan, så var det en ledig plats i kön som är fri att ta.

En morgon så hamnade jag först i gruppen framför en tom hissdörr, och tänkte att jag minsann skulle testa om det är möjligt att behålla denna "förstaplats" när dörrarna öppnas. Jag stod så nära dörren att jag nära på gjorde näsavtryck på den rostfria ytan.

Dörrarna öppnades......och jag kom in i hissen som nummer tre!

En risig bild på Kineser som stormar in i den nyss öppnade hissdörren. Här gäller det att vara kvick om man ska fota, för allt händer mycket snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar