söndag 25 april 2010

Banker - Stora och Många


Beijing är helt tjockfull av Banker. Jag upplever det som helt oproportionerligt många, men jag antar att de behövs eftersom de finns. Man får ju inte glömma att man befinner sig i huvudstaden för världens tredje största ekonomi. I varje kvarter finns det minst några stycken olika, och en av dem brukat alltid vara Bank of China, 中国银行. Vill man växla pengar så är det definitivt till Bank of China man ska gå då de andra oftast inte accepterar Svenska pengar.

Om man blir "riktig" kund på någon av bankerna så har de flesta någon variant av "VIP-system". Tex om dina konton överstiget ett visst saldo så behöver du inte st i kö, utan får gå direkt till ett enskilt kontor och få personlig service i trevlig miljö.

En del av bankerna är också väldigt stora. Både fysiskt och vad det gäller ekonomiska värden. Min "kvartersbank" är tex 22 våningar hög, och har en reception med fem våningars takhöjd.

Min 22 våningar höga kvartersbank. Ligger vid 朝阳门桥. (Chaoyangmen-bron)

Kundmottagningen i min närmaste bank med fem våningars takhöjd. Jag blev snabbt infångad när jag tog denna bilden. Det var inte populärt att jag fotograferade här inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar