söndag 14 mars 2010

Vegetarian i Kina


Jag har förstått att det är blandade åsikter i frågan om det Kinesiska köket är bra eller dåligt för vegetarianer. Jag är absolut inte vegetarian, så därför inte den bästa att uttala mig i fallet, men jag kan i alla fall parat i ämnet.

Min åsikt/tro är att man kan leva mycket bra som Vegetarian här, även om begreppet inte väger så tungt i den Kinesiska kulturen. I "vanliga" Kinesiska menyer finns det alltid massor av vegetariska rätter. Betydligt fler än i västvärldens menyer. Det är inte ovanligt att de vegetariska rätterna upptar flera sidor i menyn. En vegetarisk rätt som jag aldrig reflekterat över förrän jag kom hit är varm Aubergine, 茄子, (qiézi). Jag gillar verkligen Aubergine serverad på het järnplatta. Det blir nästan som en kötträtt om liknelsen tillåts. Mycket gott!

Vill man äta vegetariskt i extremt elegant format så ska man besöka Pure Lotus, 净心莲, som har två restauranger i Beijing. Maten, service och inte minst miljön är i toppklass, och allt är gjort med finess. Det är en liten show runt alltihop och varje maträtt är serverad som ett litet konstverk, så ett besök på Pure Lotus lämnar nog få oberörda.

Pure Lotus har gjort en grej av att skapa "kötträtter" som är helt vegetariska. Dvs de har "korv", "fisk", "Pekinganka" etc som alla är tillagat med råvaror bara från växtriket - och det smakar verkligen som kött. Man kan ju vara vegetarian av olika skäl, och jag kan förstå att inte alla vegetarianer tilltalas av att äta något som smakar kött.

Adresser till Pure Lotus, 净心莲:
Holiday Inn Lido, 3/F, Jiangtai Lu
丽都, 朝阳区丽都假日饭店三层,首都机场将台路
tel. 8703 6668, 6437 6288

10 Nongzhan Nanli, Chaoyang Park
农展南里10号JVC大厦 文联大厦院内
tel. 6592 3627

"Vegetarisk korv" och "vegetarisk fisk". Alla rätter på Pure Lotus är serverade med finess. Här av ganska stora porslins dockor.

Efter maten bjuds man på en frukt-dessert som serveras i någon form av rök-bad, vilket är effektfullt.

7 kommentarer:

  1. När jag en gång beställde "vegetariska" dumplings så kom de....innehållande -räkor!
    Nästa gång kom jag överens med servitrisen om "no shrimps" i mina vegetariska - då fick jag lite fisk av något slag istället. Först vid tredje försöket lyckades det!
    Men just på det stället gjorde de såååå goda dumplings. Mormor(?) stod och tillverkade innanför en glasvägg och storlog hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Definitionen på "vegetariskt" är ju inte helt solklar.
    Speciellt inte i Kina. ;-)

    SvaraRadera
  3. Att vara vegetarian här i Kina är inte helt enkelt. Ofta innehåller de "vegetariska" rätterna någon form av kött iallafall. De står under vegetariskt men ofta är det räkor, fisk eller andra skaldjur i.. Mycket besvärligt för mig som är vegetarian och fiskallergiker!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig när det gäller Pure Lotus! Jag är inte vegetarian men besökte denna fantastiska restaurang. En sagolik upplevelse som jag varmt rekommenderar alla som besöker Beijing.

    SvaraRadera
  5. Om man frågar efter rätter "utan kött", så säger de ofta bara. "Men det är ju bara 'lite' kött i rätten." Inte helt lätt ens som kinesisktalande reseledare. Mycket bra tips med "Pure Lotus", man tackar!
    /D

    SvaraRadera
  6. Vad är det för prisnivå på Pure Lotus? Tacksam för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym

      Jag kommer inte ihåg exakt, och det var ett tag sedan jag var där, men det är definitivt dyrt. Väl i klass med en "vanlig" restaurang i Sverige vill jag minnas.

      Mvh

      Radera