måndag 8 februari 2010

Longxing Gorge, 龙庆峡


Longxing Gorge, 龙庆峡, (Lóngqìngxiá) är ett naturskönt område med berg, raviner och vatten några mil norr om Badaling, som påstås vara Beijing's 16:de bästa attraktion enligt någon bedömare. Den riktiga naturparken är stängd på vintern, och öppnar i mitten av april.


På vintern är Longxing Gorge något helt annat. Då hålls i stället "Is-lantern-Festivalen", 冰灯节, (bīngdēngjié). Huvudattraktionen är en kejsarvärdig "by" uppbyggd helt av is och i klassisk Kinesisk stil. Kompletterad med en massa isskulpturer av olika kända objekt. Utöver is-attraktionerna så är det även lite blandade musik-jippon och en del mindre tivoliliknande attraktioner. I år är det större än någonsin enligt de Kinesiska medierna.


Man bör definitivt komma hit på kvällen då all belysning tänds upp. Enligt vanlig Kinesisk standard är det otroligt mycket lampor överallt i en salig blandning av färger. Platsen omges av höga berg, och på bergssidorna så har man med hjälp av belysning visualiserat den Kinesiska Muren, vilket blev ganska vackert tycker jag.


Jag har svårt att rekommendera en- eller två-veckors-turisten att lägga en hel dag på Longxing Gorge nu på vintern. Kanske på sommaren. För oss som bor här så klassar jag det som en småtrevlig helgutflykt.


Senare i år planerar jag att återkomma och även uppleva "Sommar-Longxing Gorge" som i alla väsentliga avseende är något helt annorlunda. Då kan man tex åka båt i ravinen, eller åka linbana upp på bergstopparna.


Den kraftigt belysta isstaden i Longxing Gorge. Den är betydligt större än vad som syns på denna bilden och man kan gå in i de flesta husen.

Jag framför ett av de klassiska Kinesiska is-palatsen.

Parken med sitt virrvarr av olika färger. I bakgrunden skymtas den belysta visualiseringen av den Kinesiska Muren mot bergssidan.


3 kommentarer:

  1. Du låter inte så exalterad själv, men det ser fantastiskt häftigt ut på bilderna!?

    SvaraRadera
  2. Jo, det är häftigt, men jag satte det i proportion till andra sevärdheter här. Hade denna isstaden stått i Stockholm i stället, så hade den varit väldigt högt upp på "Stockholm-topp-10"-listan.

    SvaraRadera
  3. Kul att du kom iväg dit! Jag ska definitivt kolla in det i sommar - får se om man vågar sig på bungee jump eller absailing ;)

    SvaraRadera