måndag 1 februari 2010

Flera rätter på "väst-restauranger"


Jag käkar kanske förvånande ofta på "väst-restaurangerna" här i Beijing. Det är ett stort steg att konvertera till att bara käka Kinesiskt, och jag har en lång väg kvar dit. Även om det finns väldigt mycket riktigt god Kina-mat så har man ändå ett sug efter den mat man är uppvuxen med.

Det finns många restauranger i Beijing som har riktigt god västerländsk mat, och de försöker verkligen att efterlikna restaurangerna i Europa, men det är en detalj de har mycket svårt att lära sig här borta:

Personalen kan inte hantera logistiken kring en flerrätters måltid. De har lärt sig att rätterna ska komma in efter varandra, men ofta kommer varmrätten intrillande när man är halvvägs genom förrätten. De har också lärt sig att man ska ta ut förrättstallriken när varmrätten kommer, så ibland försöker de slita soppskålen ur händerna på en innan man är färdig. De har inte heller lärt sig att de olika personerna vid ett bord ska få sina förrätter respektive varmrätter vid ungefär samma tidpunkt. Denna lista kan göras längre...

Man måste klättra ganska högt upp i prisläget för att de ska kunna hantera dessa fenomen, men även där kan det gå fel. Som vanligt vill jag betona att jag generaliserar och att det naturligtvis finns trevliga undantag.

Jag har inte hunnit avsluta min Tomat/Mozzarella-förät förrän min Ravioli plötsligt dyker upp. Ett av många exempel där logistiken inte riktigt följer den västerländska standarden.

1 kommentar:

  1. Just detta kan jag störa mig på något extremt! i helgen åt vi ute ett gäng på 6 personer, alla hade hunnit äta upp både för-och varmrätt innan jag fick någonting. Ytterst irriterande!

    SvaraRadera