måndag 4 januari 2010

Buss i Beijing


Buss, 公共汽车, (gōnggòngqìchē), är ett mycket populärt transportmedel i Beijing - för Kineserna. Det är mycket sällan man ser en västerlänning på en buss (om det inte är en turistbuss). Nätverket är mycket vältäckande, och det tycks finnas busslinjer som går överallt. Jag upplever det lite svårt att förstå hur busstabellerna fungera, men jag har inte riktigt ansträngt mig för att förstå heller. Jag har bara åkt buss ett fåtal gånger, och då med Kinesiskt sällskap.


Det är mycket billigt om man har busskort. Även tunnelbanekorten fungerar. Jag är inte säker på hur systemet är uppbyggt, men de gångerna jag har åkt har det kostat 40 eller 80 "öre". Har man inte kort utan betalar kontant så skenar dessvärre kostnaden. Då går det på en hel RMB = 1 krona.


Vid varje busshållplats så stannar massor med olika bussnummer. För att hålla ordning på köerna har de ett litet roligt system med målade kö-banor på gatan för de olika linjerna. Sedan stannar de olika bussarna perfekt så att dörren hamnar mitt framför rätt kö. Man går normalt in i dörren mitt på bussen, och där sitter även en "kassörska" som sköter betalningen vilket alltså inte är samma person som chauffören.


Linjerna markerar kö-systemet för de olika buss-linjerna. Närmast tex för linje 406.

1 kommentar:

  1. Kostnaden för en bussbiljett kan till och med skena upp till 3 RMB vill jag minnas, om man åker en längre bit genom stan. Jag åkte mycket buss när jag bodde i Beijing och man kan väl säga som så att man snabbt lärde sig innebörden av uttrycket "stå packade som sillar"...

    SvaraRadera