lördag 24 oktober 2009

Jag vill ju inte bli fet som du!


Inom vissa ämnen är Kineserna väldigt frispråkiga. Två av dessa ämnen är pengar och utseende. Du behöver inte ha känt en Kines speciellt länge innan han/hon börjar fråga om hur mycket du tjänar eller vad ditt boende kostar.

Har du nyligen köpt något så frågar de garanterat hur mycket du har betalt. Vanligen blir kommentaren att du betalt för mycket.

Angående utseende så är det vanligt att Kineser säger till mig:
"Oj - vad tjock du är"
Detta är (oftast) inte illa menat utan betyder ungefär att man ser välmående ut.
Det är inte heller konstigt eller ovanligt att en Kines säger:
"Din frisyr är inget vidare"

Jag lunchade med en tidigare arbetskollega, Fiona, och jag föreslog att vi skulle äta grillad anka ("Peking Anka"). Då svarade hon utan att vara ironisk eller något tecken på att hon skämtade:
"Nej - Det är alldeles för fet mat. Jag vill ju inte bli fet som du!"

Min tidigare kollega Fiona, vars värsta mardröm är att bli lika tjock som jag.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ingen orsak. Gillar din blogg skarpt!

    SvaraRadera
  3. Kulturkrockar! Att vara turist i ett land är en sak, men att börja tänka som de tänker... det tar nog decennier.
    Hittade precis in här och gillar din blogg! Vi reser en del och har bland annat varit en del i Asien, men bara sm turister. Intressant att läsa dina betraktelser! Kommer att kika in här igen!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag känner så väl igen det där! Väldigt ofta när jag var och shoppade brukade försäljarna glatt påpeka att jag väntade barn. Men jag var aldrig gravid, och de hade svårt att förstå att det "bara" var underhudsfett... i början kändes det väl lagom kul men när man vant sig kan man ju inte göra annat än skratta åt det.

    SvaraRadera