fredag 30 oktober 2009

Att tälta i Beijing


Uteliggare finns lite här och där i Beijing. Var, är lite beroende på när polisen kör sina upprensningar inför olika händelser. Ibland är ex. bänkarna på Wángfǔjǐng,王府井, fulla på natten, och ibland helt tomma.

När jag hittade ett tält mitt på gågatan i Beijing trodde jag först att det var en "Lyx-uteliggare". Vid närmare granskning så passade inte ägaren in på schablon-bilden av en uteliggare. Han såg ovanlig städad ut. Det var utmed 工人体育场北路, Gōngrén Tǐyùchǎng běilù, dvs öst/väst-gatan vid Workers Stadium's norra entre (Beijings största fotbollsarena) som jag hittade den roliga figuren. Strax visade det sig att det var extremt mycket köande folk utanför arenan. Det var något viktigt biljett-släpp på gång. Dagen efter började biljetterna säljas, och då var kön så lång att den sträckte sig ändan bort till östra entrén på Workers Stadium, så det var nog ett MYCKET viktigt biljett-släpp.

Det var uppenbarligen väldigt många som övernattade på gatan eftersom att kön var ganska lång redan dagen innan. Dvs. smart att ta med tält, men lite komiskt att välja att slå upp det mitt på gågatan där det bitvis är väldigt mycket folk.

En figur som tältar på gatan i Beijing

1 kommentar:

  1. Det MYCKET viktiga biljettsläppet visade sig vara till den sista matchen i Kinas fotbollsserie där det skulle avgöras om Beijing vann hela skiten - Vilket de faktiskt gjorde!

    SvaraRadera