torsdag 17 september 2009

"Gatukalligrafi"


Mitt på östra 2:a ringvägens västsida mellan tunnelbanestationerna 东四十条, Dongsishitiao och 朝阳门, Chaoyangmen ligger en liten små-charmig park som byggdes inför OS som heter Dongsi Olympic Community Park. Parken är inte så speciell, och man ska inte åka extra för att besöka den, men råkar man vara i närheten kan man ta en titt.

Eftersom jag ibland passerar parken på väg till skolan så har jag lärt känna en snubbe som heter 丁万亮 (Dīng Wàn Liàng). Varje morgon är han i parken och håller på med "Gatukalligrafi". Det innebär att han med en lång pensel och med vatten skriver Kalligrafi på stenplattorna. Det förekommer lite här och där i Beijing's parker.

Jag brukar stanna till någon kvart, och han lär mig lite smått och gott om Kalligrafi. Jag skriver lite och han tittar roat på, och så visar han leende efteråt hur man i egentligen ska göra. Ganska kul, och en liten utmaning i språkträningen eftersom 丁万亮 pratar någon ganska twistad dialekt.

Eftersom man skriver med vatten så dunstar texten bort efter ett litet tag, så mästerverken blir inte så långvariga. Nu när jag har flyttat så blir det en liten omväg att passera parken så det blir nog inte så ofta i fortsättningen.

Min kompis 丁万亮 poserar framför OS-monumentet. Jag har skrivit den övre krokiga texten.

"克瑞斯特" ("Krister" på Kinesiska) skrivet av både mig och 丁万亮. Är det uppenbart att jag skrivit den högra sidan?

Entrén till Dongsi Olympic Community Park. På ringen finns namnen på alla städer som varit värdar för de Olympiska spelen.

1 kommentar:

  1. Jag läser precis en bok där en ung flicka i Maos Kina övar att skriva kalligrafi på tegelstenar för att de inte har råd med papper i den opriviligierade skolan hon går. Så det verkar som om traditionen att skriva med vatten på sten kanske har en praktisk bakggrund. ;o)

    SvaraRadera