söndag 20 september 2009

Dagen D närmar sig


Med mindre än två veckor kvar till den stora dagen (Kina's 60-års dag) så känns verkligen nedräkningen i luften. Paraden som kommer, påstås bli den största i världshistorien! Ständiga övningar med stora avstängningar av gator hindrar oss "hyggligt folk" att åka taxi som vi vill. Det har även börjar dyka upp militärer vid i stort sätt varje större bro, och då och då syns till och med stridsvagnar på gatorna.

På den stora dagen så lär det i princip vara helt omöjligt att se parraden om man inte tillhör landets högre skikt som har speciell inbjudan. Jag kanske får ge upp min plan på att lyckas fotografera president Hu Jintao. Pratade idag med en som bor utmed paradgatan, och för honom var det tveksamt om han får access till sitt eget hem den 1:a oktober!

Militärer står nu vid i stort sätt vid varje större bro. Oklart vad de egentligen vaktar.

Dessa killarna gillade inte att bli fotograferade, så eftersom de både var beväpnade och tre stycken så beslutade jag att inte bråka för mycket med dem, utan jag nöjde mig med bara en bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar