lördag 1 augusti 2009

Min tvätt


Eftersom det på sommaren är fånigt varmt, och lika fånigt hög luftfuktighet i Beijing så är man alltid svettig. Det betyder även att jag hela tiden måste tvätta mina kläder. I "min" hutong där jag bor finns det två "klädvårdsfirmor", och jag anlitar den närmaste.

En full plastpåse, typ ICA-kasse, brukar kosta ungefär 30 RMB så jag tycke inte det är värt besväret att ge mig på projektet att tvätta själv. Lämnar man in kassen på morgonen är det klart på kvällen. Öppettiderna är typ "alltid", och ägarparet är alltid muntra och glada när jag kommer. Jag tror de bor i samma holk som de har butiken. Går man förbi sent på kvällen ser man dem titta på TV samtidigt som de sitter och syr på någonting. Går man förbi under dagen så kan man hitta sina kläder hängande utanför. Det är en gåta hur kläderna torkar när det är så fuktigt i luften, men de är alltid torra när jag hämtar dem.

Min tvättleverantör.

Här hänger mina kläder på tork i den drypande fuktiga luften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar