onsdag 5 augusti 2009

Från Torr bastu till Fuktig bastu


"Sällskapsresan" är slut, och vi lämnar idag den torra bastun (Medelhavet) för att bege mig mot den fuktiga bastun (Beijing). Ska först vända i Sverige för att lämna av min dotter, och härja lite med visum och höstens flygbiljetter. Sommarsemestern är avklarad och på måndag börjar jag (äntligen) på min nya språkskola EasYou i Beijing.

Är ovanlig på det sättet att jag INTE gillar solen och värmen. Därför är det lite komiskt att jag under ganska lång tid bara befunnit mig i bastu-klimatet på olika ställen. Jag tror jag uppskattar den torra värmen vid Medelhavet bättre än den klibbiga fuktiga värmen i Beijing. I Beijing är man alltid blöt - antingen av svett eller av regn på sommaren.

Har varit en duktig student på "sommarlov" och repeterat in alla ord jag lärt mig under våren. Kan nu med gott samvete säga att jag kan skriva 400 Kinesiska ord. Känns bra inför starten på den nya skolan.

Jag, på vår lilla balkong, där jag varje morgon satt och nötte in Kinesiska ord innan min dotter vaknade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar