söndag 26 juli 2009

Vad får man göra på Qianmen?


Qianmen är Beijing's tidigare södra stadsport som byggdes 1914 och idag även namnet på den gata som slutar i södra delen av Himmelska fridens torg. Det var på denna gatan jag åt mitt livs första "äkta" Kinesiska mat 2002. Gatan var lite ruffig, men mycket mysig och "Kinesisk".

Inför OS stängdes hela området för en gigantisk ombyggnad. När jag såg gatan efter renoveringen blev det en besvikelse för mig. Jag tycker nästan alltid att nybyggnationerna i Beijing förbättrar staden, men Qianmen är ett stort undantag som bekräftar denna regel. Gatan har byggts om till en "kulisstad" med helt nybyggda hus i klassisk stil. Det hela ser konstgjort och "oäkta" ut. Nu snart ett år efter färdigställandet är det fortfarande nästan inga affärer/restauranger som har flyttat in. En av de få affärer som finns här är faktiskt H&M som öppnade nyligen.

När jag gick i regent på Qianmen så hittade jag en rolig skylt som förklarar vad man INTE får göra på gatan. En del av förbuden är lite originella. I detta fallet hade det varit enklar att beskriva VAD man får göra! .

Vad finns det kvar som är tillåtet? Jag blev lite besviken eftersom jag precis hade tänkt tälta här, vilket tydligen är förbjudet.

Qianmen januari 2009. Alla husen lästa gatan är precis nybyggda i tidig 1900-talstil

2 kommentarer:

  1. Sista på tredje raden, man får inte surfa!?!?

    SvaraRadera
  2. Underbart! En sån skylt vill jag ha och sätta upp i biblioteket där jag jobbar!

    SvaraRadera