måndag 13 juli 2009

Raffles City Beijing


Raffles City i Singapore är ett stort komplex med många shoppingcenter, och bland annat ett av världens högsta hotell (Swissotel The Samford), där jag som är skyskrapsfixerad naturligtvis bodde förr i tiden när jag hade tjänsteresor till Singapore. Här finns även det mycket kända Raffles Hotel där drinken Singapore Sling skapades. Namnet Raffles kommer från Stamford Raffles som grundade det moderna Singapore.


Det senaste av alla nya shoppingcenter i Beijing är det precis nyöppnade i "Raffles City Beijing". Futurisk design naturligtvis med StarWar-look på fasaden och ett shoppingcenter som är uppbyggt kring något som likna en stor månlandare. Inne i "månlandaren" finns det några kaféer med små broar över till affärsdelen. I Raffles City Beijing finns förutom shopping även hotell och kontorsbyggnader.


Affärerna i Raffles City är i mellanklass, typ ZARA, Vero Moda och H&M. De tyngsta Franska och Italienska finmärkena finns inte här. Det är även många "Open Soon"-skyltar som det brukar i nyöppnade varuhus. Jag spenderade söndagen på att kika genom affärerna och för ovanlighetens skull köpte jag mig faktiskt ett plagg. Vita byxor - vilket man inte kan få nog av här eftersom man måste tvätta dem så fort man suttit i en taxi.


Överlag tycker jag shoppingcentret känns litet, och med ett än så länge för klent affärsutbud. Det borde bli lite bättre när "Open Soon"-skyltarna ersätts med fler affärer. Restaurangutbudet var OK med serveringar både längst upp och i källaren. Jag lunchade Koreanskt, vilket jag har lite hat-kärlek till. Det grillade köttet är mycket gott, men tillbehören runt om kring är inte min grej. Jag bodde en kortare period i Seoul så jag har känt på en del av de Koreanska ytterligheterna och är ganska trött på mycket av dem.


Raffles City ligger vid Dongzhimen , dvs nordöstra andra ringvägen. Det är här min nya skola ligger, och jag letar nu efter boende i närheten. Jag bodde några månader i detta området 2006 och trivdes ganska bra då. Det är ungefär här som den "västliga" delen av Beijing börjar. (trots att det ligger österut)


Förutom i Singapore och Beijing så finns Raffles City även i Shanghai.


Den futuriskt designade exteriören till Raffles City Beijing.


Shoppingcentret är uppbyggt kring det speciella centrum som påminner om en stor månlandare. Det konstiga kortet är taget underifrån upp mot glastaket.


3 kommentarer:

  1. Tack för en bra och informativ blogg.
    Jag och min familj sak åka till beijing i slutet av augusti och ska bo på Rainbow hotell.
    Vi vill åka till muren med tåg och undrar om du tycker att det är bra lågbudget alternativ. elelr du kanske har något annat förslag. Vi vill också pröva på att äta HotPot på någon bra restaurang. Har du några tips?
    mvh/Gunnel i Karlstad

    SvaraRadera
  2. Hej Gunnel,

    Har inte själv åkt tåg till muren, men jag vet att det finns tågstationer vid Badaling som är den mest exploaterade delen av muren. Troligen billigt, men jag vill varna för detta projektet om ni inte är Kina-vana. Logistiken kan vara svår. Dvs att ordna biljetter, hitta tågstationen, gå från stationen till muren, hitta tillbaka till tågstationen etc.

    Det går även att åka lokala bussresor som vanligen utgår från sydvästra "hörnet" av Himmelskafridens torg. Här pratas det huvudsakligen Kinesiska men kan även det vara svårt om man inte är Kina-van. Även detta billigt.

    Nästan alla turisthotell säljer engelskspråkiga bussresor till muren som ofta kombineras med besök av Minggravarna. Varierande priser men typ 250-350 SEK/person.

    Ett komfortabelt alternativ är att be hotellet hjälpa er att hyra en taxi för en heldag som kör er till muren och väntar på er där. Brukar kosta ca 500-700 SEK.

    Jag rekommenderar taxi eller hotellets bussresor. Underskatta inte problemen med det lokalt Kinesiska om ni inte är Kina-vana. Rekommenderar även att välja något annat ställe än Badaling, då Badaling (enligt mig) är överexploaterat och nyrenoverat för turismen.

    HotPot är mycket gott och finns lite här och där. Ska jag rekommendera något så åk till "dōngzhíménnèidàjiē" (东直门内大街) som är en gata full av restauranger, och många med HotPot. Taxi för ca 30 SEK från Rainbow hotell. Annars kan ni be hotellet rekommendera något ställe nära ert hotell.

    Lycka Till, och Välkommen till Beijing!

    SvaraRadera
  3. När jag sist var i Peking så hyrde vi en minibuss med chaufför för 600:- och åkte till den delen av muren som heter Mutianyu och på vägen hem stannade vi och tittade på Ming gravarna, får man inte missa.
    Badaling är den del man alltid ser bilder från och där är lite mer turistanpassat med linbanor och lite mer att göra om man har "otåliga" barn med ;-)

    SvaraRadera