fredag 10 juli 2009

Kineser och Ölglas


Kineser har en helt annan syn än oss på hur ett ölglas ska se ut. Går man på de helt Kinesiska restaurangerna så får man normalt ett mycket litet glas med tjockt gods. Glaset är aningen större än ett snapsglas och rymmer kanske 10cl. Har man lite extra med otur så åker man på en pappmugg. Man kan nog inte hoppas på att de i närtid anpassar sin ölglaskultur till våran. (På de restauranger som vänder sig till västerlänningar har de naturligtvis ölglas enligt Europeisk modell.)

Nyligen tvingades jag till ett vätskestopp på ett lokalt hak, och tyckte då att gränsen var passerad även för en Kinesisk restaurang. Jag fick en mugg till min öl som ser ut att komma från någon loppmarknad, men är faktiskt en ganska traditionell Kinesisk kopp. Här tycker jag man tappar för stor del av ölupplevelsen. Jag såg att även mina bordsgrannar (de som inte dricker direkt ur flaskan som Kineser ofta gör även på restaurang) fick lika "fin" mugg som jag, så det var uppenbarligen restaurangens standard porslin.

Det blev bara en öl på detta ställe, även om 60cl-flaskan bara kostade 3 RMB (=3 SEK)

Fint "ölglas"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar