lördag 27 juni 2009

Vegetarisk Oxfilé


Den vegetariska kulturen har mycket liten utbredning i Kina. Detta trotts att det finns otroligt många olika vegetariska rätter. Kineser äter alltid kött till grönsakerna - och de äter i princip all sorts kött. Lokala variationer finns naturligtvis. I södra Kina är det vanligast med det som är otänkbart för många av oss. Typ hund och katt. Det finns många talesätt på temat: "Kineser äter allt med fyra ben utom bordet" eller "Kineser äter allt som har en ryggrad".

Jag gillar många sorters kött, och idag gick jag till Houhai och lunchade på en ganska fin"väst-restaurang" med den fantastiska utsikten över sjön. Jag var mycket nära att beställa deras oxfilé, när jag i sista sekunden upptäckte noteringen "Vegetarian Dish" under den stora texten: "Grilled Beef Steak". De förklarade för mig att det smakar som oxfilé men är gjort av grönsaker. Jag vet inte så mycket om den vegetariska kulturen - men om jag hade något ideologiskt skäl att inte äta kött så tror jag inte jag skulle beställa något som ser ut som oxfilé och som smakar som oxfilé. Jag gissar att menyn är en feltänkt turistsatsning, men jag kan ju naturligtvis ha fel. Slutligen beställde jag en pasta med riktig oxfilé.

Vegetarisk grillad oxfilé

1 kommentar: