onsdag 3 juni 2009

Liten hämnd är också hämnd....


Att växla in utländska pengar till Kinesiska Yuan (RMB) i Kina är ett litet miniäventyr. Det finns mer eller mindre seriösa växlare "på gatan", men dom tror jag man ska undvika, så jag rekommenderar starkt de riktiga bankerna. I utbyte mot säkerheten så får du i stället stå ut med en lite omständlig administration.

Man måste väldigt noga fylla en blankett, och man behöver även ha sitt pass med sig. Minsta lilla oklarhet eller otydligt ifylld siffra - så får man rätta till det eller komplettera. So far, so good. Inget fel att ha ordning och reda. Det som kan vara lite mer irriterande är när din utländska pengar ska granskas. Hittar de bara en om så obetydlig reva eller konstighet med sedeln så tar de inte mot den. Detta skulle kunna vara acceptabelt om de vore konsekventa. Logiken faller nämligen när du får tillbaka de Kinesiska pengarna. De kan nämligen vara både trasiga och "fula". I går när jag växlade tyckte jag att de överdrev när de inte accepterade en helt felfri femhundring. (enligt mig)

Det var nu jag beslutade mig att slå till hårt mot systemet!

Jag gick helt enkelt genom sedelbunten med Kinesiska pengar som jag fick tillbaka och bad dem byta ut de som jag hittade något fel på. Tragiskt nog blev inte effekten så dramatisk som jag hade hoppats eftersom damen på andra sidan glaset var helt oberörd, och utan att visa en min bytte ut varje sedel jag reklamerade. Jag tror inte ens hon förstod att jag drev med henne. :-(

"Liten hämnd är också hämnd, sa bonden, och spottade på grannens gris."

(Ett gammalt Svenskt ordspråk)

Noteras bör att man får bättre växlingskurs här i Beijing, än motsvarande dagskurs hos Forex i Sverige. Annars brukar man ju oftast få bättre kurs i den mindre(klenare) valutans hemland.

3 kommentarer:

  1. Haha...det var ju onekligen ganska roligt gjort.

    Hur är det i Kina? "Får" man uttrycka ilska och irritation offentligt eller förväntas man vara lugn, samlad och artig mest hela tiden? Här kör vi på gamla fördommar tills de bekräftas eller dementeras vettu.. ;o)

    /TG

    SvaraRadera
  2. Hallå TG,

    Jo, jag känner till fördomarna - och det är verkligen fördomar.

    Det är inga problem att visa dramatiska känslor offentlig. Det händer hela tiden. Man får göra mycket mer än många tror. Kina är inte i närheten så förtryckt som man ibland kan få bilden av i media. Jag tror att många som har starka åsikter om Kina skulle få en helt annan bild om de kom hit och fick se verkligheten.
    Jag skulle kunna skriva spaltmetrar i ämnet, men jag får försöka förmedla det bit för bit i min blogg i stället.

    Mvh/Krister

    SvaraRadera
  3. I Kina ser man bra mycket fler vilda diskussioner och högljudda gräl, än i Sverige, tycker jag.

    Angående att växla pengar, så brukar jag själv alltid ta ut RMB i bankomaterna. Det funkar alltid klockrent. Min svenska bank tar 1,6% i avgift, men jag är för lat för att göra på annat sätt. :)

    SvaraRadera