söndag 7 juni 2009

Kung Fu Style Tea Ceremony


I går var jag och en klasskompis på ett seminarium om Kinesisk kultur. Seminariet hölls på en vacker skola (Jin Tai Academy) och syftet var naturligtvis att de ville sälja deras kulturkurser.

Vi fick korta föreläsningar om de Kinesiska tecknens historia, om de gamla Kinesiska filosoferna, lite traditionell Kinesisk musik, och så dagens höjdpunkt "Kung Fu Style Tea Cermony". Det innebär ungefär att man med en Kung Fu-liknande dans häller upp te på olika fantasifulla sätt. Efter showen fick tre frivilliga prova, och jag tog min chans. Som ni ser på bilderna så lärde jag mig snabbt med ett imponerande resultat. ;-)

Allt på skolan var mycket fint och påkostat. Det fick sin förklaring när vi fick reda på priserna på kurserna. En sjudagars intensivkurs kostar 26 400 RMB vilket med dagens växlingskurs är över 30 000 SEK(!). Ett ständigt återkommande fakta i Kina: Priset för en vara kan vara precis vad som helst.

Förevisning i "Kung Fu Style Tea Cermony"

Jag häller upp te med Kung Fu-stil efter 90 sekunders utbildning.

1 kommentar: