fredag 26 juni 2009

Kläder efter väder


Ännu en mycket varm och fuktig dag. Dessa dagar kämpar man med fåfängan om man ska klä sig riktigt tunt och ljust och se ut som en turist, eller snäppa upp sig ett steg och se lite anständig ut, men då också plågas än mer i värmen men slippa en del av alla försäljare på gatan.

När jag idag, när det var som varmast, gick och kämpade mot den besvärliga hettan på Wangfujing fick jag syn på en kille som inte tycktes ha mitt problem med värmen. (men eventuellt andra problem). Han hade på sig en arme-rock som med lätthet klarar lång krigföring i den Ryska vintern. Helt otroligt! Han satt lugnt och helt oberörd av värmen. (När jag skriver detta 4 timmar senare, kl17, står termometern på 34 grader )

Nu såg denna lirare ut att tillhöra den gruppen i Beijing som alltid bär med sig allt de äger, men ur mitt perspektiv skulle det vara behagligare att stoppa ner rocken i hans säck i stället för att ha den på sig när det är stekande hett. Nu har man ju lärt sig att man inte kan se allt här i Kina från sitt eget perspektiv, men ibland är det ändå svårt att förstå.

Lämplig klädsel vid tropisk hetta?

2 kommentarer:

  1. Kanske inte helt rätt klädsel xD

    SvaraRadera
  2. Miffon finns nog både i Sverige och Kina och lite var stans över hela jorden.
    Ett miffo jag sett i vårt egna kära Svedala, i en av våra största städer gick iförd endast kallingar och så en spatserkäpp... och det mitt i vintern. :-)

    SvaraRadera