söndag 21 juni 2009

Financial Street med Lane Crawford


Öven i västra Beijing finns ett finansdistrikt kring gatan med det passande namnet "Financial Street". Jag är inte så ofta i västra Beijing, men bestämde mig idag för att utforska regionen lite närmare.

Överlag känns känns detta området lite mer enhetligt och välplanerat än östra sidans CBD, som visserligen är betydligt större, men lite spretigare i designen. Det är många prydliga glas/sten/marmor byggnader i modernt utförande blandat med lite små parker i klassiskt Kinesiskt utförande.

Efter att ha promenerat en stund hittade jag shoppingcentret "Seasons Place", och det visade sig att halva varuhuset upptogs av tre våningar "Lane Crawford". Lane Crawford är Honkong's motsvarighet till Londons Harrods. Jag visste inte att Lane Crawford fanns utanför Honkong, men nu har jag läst in mig på fallet, och sedan oktober 2007 finns det även i Beijing. Det betyder att jag har ett nytt argument för att få min fru att komma lite oftare till Beijing.

Seasons Place är ett fint och luftigt shoppingcenter där de flesta av de Europeiska finmärkena finns. Som vanligt i Beijing är priserna på märkesvaror absurda. Jag har acceptabel koll i ämnet och jag hittade väskor som kostar nära dubbelt mot i Europa. I Kina bör man bara köpa Kinesiska märken om man inte accepterar att betala lite onödigt mycket.

Härlig mix mellan ny och gammal stil

Seasons Place med Lane Crawford

Seasons Place's luftiga layout

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar