tisdag 19 maj 2009

Nya sidor av Houhai


I går blev jag helt plötsligt utbjuden på middag av "Amy", som var min assistent då jag jobbade i Beijing för några år sedan. Jag blev ganska förvånad när hon sa att vi skulle träffas vid Houhai. Väljer hon Houhai för att jag är västerlänning? - tänkte jag. Inte likt henne.

Houhai är en sjö som har blivit känd för västerlänningar på grund av alla barer längs strandkanten. För mig har Houhai tidigare varit ungefär som Sanlitun, fast i betydligt vackrare miljö, vilket innebär bara turistrestauranger med "västmat" och turistbarer.

Lite förvånande tog Amy och hennes man mig till en restaurang på östra sidan av sjön, som visade sig vara en helt klassisk Kinesisk restaurang med Kinesisk meny - och Kinesiska priser. Där ser man. Efter maten gick vi en lång runda längs med hela sjön och då kom nästa nyhet för mig.

Barerna och restaurangerna fortsätter en bra bit förbi det området man ser från den södra entrén. Det är barer längst sjökanten (i nordvästlig riktning) nästan hela vägen upp till andra ringvägen. Det betyder flera kilometer med restauranger/barer. "Partyområdet" är alltså betydligt större än jag visste.

Restauranger och barer längs Houhai-sjön 

Amy och hennes man

1 kommentar:

  1. Hej! vilken fin Kina blogg du har. Verkligen.
    Jag kommer att komma hit ofta och läsa.
    Jag har en blogg som jag fokuserar mycket på
    Kina och allt som händer och sker där.
    Du är varmt välkommen att kika in när du vill.

    http://i-love-china.bloggagratis.se/

    Ha det så bra!
    Oskar

    SvaraRadera