tisdag 12 maj 2009

Hos Frisören...


Det finns en rad mer eller mindre betydelsefulla skillnader mellan en frisörsalong i Beijing och Sverige:

Det ingår alltid hårtvättning när du klipper dig i Beijing. Både före och efter du har klippt dig. En effektfull variant är när de tvättar ditt hår när du sitter som vanligt upprätt i den vanliga frisörstolen utan att de blöter ner mer än bara ditt hår.

Inte ovanligt att det ingår massage. Vanligen huvud/axlar och kanske armar. Ibland får man det när det är väntetid, och ibland får man beställa det utöver klippningen. Det är inte ovanligt att frisörsalongerna är kombinerade med massageanläggningar.

Frisörerna klipper bara, och har assistenter som tvättar och/eller masserar kunden. Lite som på sjukhuset med doktor/sköterska.

Det finns alltid inlåsningsmöjligheter för kläder/väskor/värdesaker etc. Det är ganska skönt att kunna ha sina saker inlåsta om du tex flyttas fram och tillbaka mellan frisörstol och tvättanläggning.

Är du på finare ställen så kan det ingå kaffe, te eller annan dryck. På dessa ställen blir du kunglig behandlad och det är ett rent nöje att klippa sig.

Priset är vanligen mycket billigt - typ 10 till 30 RMB (lite drygt samma i SEK). Går du på de riktigt fina ställena så kan man komma upp i Sverigepriser. En kraftig rekommendation, om du ser ut som en turist, är att fråga om priset först. Annars kan det kosta erfarenhetspengar - en erfarenhet som jag personligen har skaffat mig.

Klippkvalitén då? Varierande. Jag har en bekant i Sverige som har tillhört världseliten inom frisörer, och han brukar granska mig när jag kommit hem från Kina - och ibland är frisyren godkänd!

Jag på en mindre Kinesisk frisörsalong

1 kommentar:

  1. Får du bara gokänt ibland X) Älskar dig :)

    //Ammie :)<3

    SvaraRadera